Reklama poza agregatorami

Hotel można promować wewnątrz samych agregatorów ofert noclegowych. Można jednak spróbować też promocji na własną rękę. Ceny reklam w Google Ads będą się różniły zależnie od wielkości miasta.

W małym mieście za kliknięcie w główne frazy koszt może oscylować wokół złotówki:

 

hotele-sieradz
 

W dużym mieście nie jest już tak różowo i za jedno kliknięcie może to być koszt kilkukrotnie większy:

 

hotele-poznan-przyklad-cen
 

To znaczy że w małych miejscowościach możesz próbować z działaniami reklamowymi nawet na małych budżetach rzędu 500-1000zł miesięcznie. W przypadku większych miast budżet ten powinien wynosić przynajmniej 2000-3000zł.

Jet też kwestia tego, na jakie frazy chcesz promować swój hotel. Nie zawsze musi to być fraza noclegi Warszawa czy hotele Warszawa. Szczególnie jeśli masz ograniczony budżet. Możesz przeprowadzić skuteczną reklamę przy nawet mniejszym budżecie, unikając tych najdroższych fraz.

Skup się na dzielnicach

Koszty kliknięć będą większe tam gdzie jest liczniejsza konkurencja, zazwyczaj w większych miastach. Z drugiej strony, w większych miastach mamy dzielnice i główne ulice (arterie). Część ludzi szuka noclegów właśnie zawężając wyszukiwanie do konkretnej dzielnicy. Dzięki temu mają pewność że znajdą hotel blisko interesującej ich części miasta.

Frazy zawężone do dzielnicy mają nieco mniejszą liczbę zapytań, ale również kosztów za kliknięcie:

 

hotele-krakow-dzielnice-ceny-klikniec
 

Mniejsza liczba zapytań nie jest problemem. Są to po prostu świadomi klienci, szukający noclegów właśnie w tej konkretnej dzielnicy.

Pozycjonowanie hotelu

Pozycjonowanie hotelu to bardzo podobna historia jak w przypadku jego reklamowania. To znaczy:

  • koszty zależą od miejscowości – mniejsza, nieturystyczna miejscowość to łatwiejsze i tańsze pozycjonowanie, większa i/lub turystyczna to z kolei kosztowniejsze i trudniejsze pozycjonowanie
  • w przypadku większych miejscowości rozsądne będzie skupienie się przy optymalizacji strony oraz linkowaniu na dzielnicach a nie całym mieście

Sprawy nie ułatwiają agregatory ofert noclegowych, które oblegają wyniki top 10:

 

hotele-wyniki-organiczne
 

Najważniejsze w kwestii SEO dla hotelu jest odpowiednie ułożenie priorytetów względem budżetu. Jest tu kilka pułapek i błędnych skrótów myślowych. Najczęstszy dotyczy oszczędności na SEO kontra reklamy, czyli:

Mam płacić X za kliknięcie i wydawać 5000zł miesięcznie na reklamy? To znajdę agencję SEO, która zrobi mi pozycjonowanie za 1500zł.

To tak nie działa. Owszem, przy małych miejscowościach ten budżet pozwala powalczyć o efekty, ale jeśli chcesz robić pozycjonowanie za 1000-1500zł dla większego miasta to się po prostu nie uda. Popatrz raz jeszcze na wyniki top 10 dla największych miast i znajdź strony inne niż agregatory. To pokazuje skalę trudności.

Jak zatem dobrze ustawić priorytety w przypadku promocji hotelu?

  • reklamy w Google Ads
  • reklamy Facebook/Instagram
  • optymalizacja strony internetowej hotelu
  • inwestycja w treści na stronie internetowej
  • aktywne prowadzenie profili social media
  • pozycjonowanie na frazy długoogonowe
  • pozycjonowanie na frazy główne (w przypadku mniejszych miast)

Jeśli masz wątpliwości to dobra agencja lub freelancer doradzą ci w kwestii podziału budżetu marketingowego.

Pamiętaj przede wszystkim, by nie pokładać nadziei tylko w pozycjonowanie. W przypadku hoteli będzie ono uzupełnieniem innych działań.

Współpraca w ramach grupy hoteli (fundacji)

W przypadku hoteli mamy niski i wysoki sezon. Na mniejszy ruch są podatne szczególnie hotele z regionów o turystycznym charakterze. Przez to w trakcie sezonu muszą zadbać o jak największe obłożenie.

W takich przypadkach warto rozważyć marketing nakierowany na promocję regionu.

W skrócie – ustalacie wspólnie z innymi hotelami oraz firmami w regionie, że zakładacie fundację. Każdy członek fundacji wpłaca określoną kwotę do jej budżetu. Następnie taka fundacja z pomocą tych środków realizuje różne zadania nastawione na marketing i promocję danego regionu.

Na tej zasadzie działa np. Fundacja Kołobrzeg SPA.

 

fundacja-kolobrzeg-spa
 

Szukaj alternatyw dla noclegów

Hotele mogą poszerzać ofertę poza same noclegi. Przykłady to:

  • organizacja wesel lub w przypadku braku odpowiedniej sali współpraca z salami weselnymi z regionu
  • wynajem sal konferencyjnych
  • organizacja imprez firmowych
  • inne

Jeśli masz pomysł na poszerzenie oferty twojego hotelu to pamiętaj o odpowiednim uwzględnieniu tego w ramach strony internetowej. To znaczy nie rób listy punktów „w naszej ofercie jest X, Y, Z” tylko przygotuj osobną podstronę z unikalnym opisem i zdjęciami dla każdej oferty. Dzięki temu będziesz miał odpowiednie landingi do kampanii reklamowych (tu będziesz kierował ruch z reklam). Dodatkowo strona będzie miała większe szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania na te zapytania.

Jeśli poszerzysz ofertę o wspomniane, dodatkowe usługi to możesz dodać wpis do tematycznych agregatorów. Są portale nakierowane na nowożeńców (baza sal weselnych, zespołów itd.), wyjazdy firmowe itd.

Gdzie dodać ofertę – sprawdź top 10

Nie musisz ograniczać się do jednego agregatora ofert noclegowych. Jeśli chcesz dodać swój hotel do większej liczby serwisów to warto sprawdzić, które z nich pojawiają się w top 10 na interesujące ciebie zapytania. Poniżej fragment wyników top 10 dla zapytania „noclegi Białka Tatrzańska”:

 

noclegi-bialka-przylad-wynikow
 

Widać, że jest tu OLX i kilka innych agregatorów. Skoro są na dobrych pozycjach to możesz rozważyć dodanie tam swojego ogłoszenia. W ten sposób dodasz ofertę na portalach, które ściągają realny ruch dla twojego miasta.

Dopracuj profil firmy w mapkach – Google Business

To działanie obowiązkowe dla każdej firmy, szczególnie działającej lokalnie. Uzupełnij profil firmowy o wszystkie niezbędne dane, dodaj także zdjęcia.

Klienci z zagranicy

W przypadku hoteli szczególnie w większych miastach dość często mogą się pojawiać goście z zagranicy. Zadbaj o odpowiednie tłumaczenie strony tzn. przygotuj stronę w kilku wersjach językowych, udostępnij cennik w innych walutach.