błędy seo

Pozycjonowanie strony internetowej to proces wymagający czasu oraz specjalistycznej wiedzy. Jest jednak kilka błędów SEO, których należy się wystrzegać, a które bardzo często są popełniane – zarówno przez osoby, które próbują pozycjonować strony na własną rękę, ale także agencje, web developerów czy grafików. Na jakie błędy zwrócić szczególną uwagę, gdy zaczynamy pozycjonować stronę internetową? Oto kilka z nich.

Brak zróżnicowanego profilu linków

Mało zróżnicowany profil linków jest poważnym błędem podczas pozycjonowania strony internetowej. Algorytm Google za najbardziej atrakcyjne uznaje takie domeny, które posiadają linki z wielu różnych źródeł np.:

  • fora internetowe,
  • strony z ogłoszeniami,
  • blogi / strony branżowe,
  • wizytówki firmowe,
  • komentarze.

Jeśli skupimy się na pozyskiwaniu tylko jednego rodzaju linków np. z artykułów sponsorowanych, algorytm może po czasie stwierdzić, że nasza strona nie ma naturalnie wyglądającego profilu linków. Będzie to skutkowało spadkiem w wynikach wyszukiwania, a powrót na wyższe pozycje zajmie dużo czasu. Dlatego pozycjonując stronę, nie warto na starcie skreślać określonego rodzaju linków – im bardziej zróżnicowany profil, tym lepiej dla strony.

profil linków
Podstawowe informacje dotyczące linków danej domeny, można uzyskać korzystając z narzędzia majestic.com

Pozyskując linki, warto również skupiać się na zróżnicowanych anchorach. Jeśli będziemy pozyskiwali same linki z frazą „pozycjonowanie” – to po czasie Google uzna nasz profil linków za „spam”, co prawdopodobnie będzie skutkowało spadkiem w pozycjach. Warto pozyskiwać anchory brandowe, czyste URL czy nawet linki „obrazkowe”. Tutaj zróżnicowanie jest tak samo ważne – wszystko powinno wyglądać jak najbardziej naturalnie.

Brak optymalizacji elementów graficznych

atrybut alt

Niektórym wydaje się, że elementy graficzne nie są istotne, a najważniejsza jest sama treść. Dlatego dodają obrazek na stronę, nie zwracając uwagi na jego nazwę czy atrybut ALT. To błąd, ponieważ alternatywny opis, pozwala zrozumieć robotom Google, co znajduje się na danym obrazku. Dzięki temu mamy szansę, że obrazek będzie wyświetlany wysoko zaraz po wpisaniu konkretnej frazy w Google. Użytkownicy mogą zatem trafić do nas niekoniecznie z pozycji tekstowej w wyszukiwarce, ale również z graficznej. Taki ruch także może nam pomóc zwiększyć konwersję i grono klientów.

grafika-w-wyszukiwarce

Duplikacja treści

W przypadku duplikacji treści możemy rozróżnić duplikację zewnętrzną i wewnętrzną. Oba rodzaje duplikacji mogą mieć negatywny wpływ na nasze działania SEO, dlatego najlepiej się ich wystrzegać.

Zewnętrzna duplikacja treści

Ma miejsce najczęściej przy sklepach internetowych, gdzie duplikowane są najczęściej opisy produktów – zwykle ze strony producenta. Osoby, których budżet na sklep kończy się zazwyczaj na zakupie towaru, nie mają możliwości zamówienia unikalnych treści na stronę. Kopiują więc opisy produktów ze strony producenta. Niestety taką praktykę stosuje wiele sklepów, szczególnie takich, działających w modelu dropshippingowym – oznacza to finalnie, że czasami kilkanaście różnych stron, ma dokładnie takie same treści. W ten sposób (często nieświadomie) sabotują działania SEO już na starcie. Unikalny kontent to podstawa.

Wewnętrzna duplikacja treści

Duplikacja treści może również występować w obrębie jednej witryny. Mogą to być przykładowo te same treści pod różnymi adresami URL. Jednak duplikacja wewnętrzna może występować również wtedy, gdy sami nie stworzyliśmy duplikacji treści świadomie. Dla przykładu – jeśli w obrębie sklepu mamy produkty z różnymi wariantami – np. o różnej wadze i dla każdego wariantu jest przypisany osobny adres URL – wtedy na każdej podstronie mamy dokładnie takie same treści i występuje duplikacja.

Niezależnie od rodzaju – duplikacja treści nie jest korzystna dla witryny i należy ją wyeliminować.

Kanibalizacja słów kluczowych

Innym problemem, który często pojawia się na stronach internetowych – jest tzw. kanibalizacja słów kluczowych. Występuję ona najczęściej wtedy, gdy więcej niż jedna podstrona w witrynie, pozycjonuje się na to samo słowo kluczowe. Prowadzi to do sytuacji, gdzie roboty Google mają problem z określeniem, który adres URL wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Może się zdarzyć, że wyżej będzie pojawiać się nie ta podstrona, którą chcieliśmy wyświetlać. W przypadku sklepów internetowych może tak się zdarzyć, gdy napiszemy recenzję produktu posiadanego w sklepie. Wtedy może dojść do sytuacji, gdzie wyszukiwarka przestanie na pierwszej stronie wyświetlać podstronę z produktem, a zamiast tego pojawi się obszerna recenzja tego produktu z bloga – lub odwrotnie.

Kanibalizacja może również powstawać wtedy, gdy mamy duplikację metadanych title – to również częste zjawisko. Jeśli kilka podstron ma taki sam meta title np. „Pozycjonowanie stron SEO” – to może dochodzić do kanibalizacji i wyszukiwarka nie będzie wiedziała, którą podstronę uznać za tą właściwą. Czy dochodzi do duplikacji title / description można najlepiej sprawdzić, wykorzystując narzędzie „Screaming Frog SEO Spider”. Jest to szczególnie przydatne w przypadku dużych serwisów, gdzie sprawdzanie każdej podstrony osobno zajęłoby mnóstwo czasu.

Innymi przyczynami kanibalizacji mogą być – złe linkowanie wewnętrzne oraz brak tagów kanonicznych rel=”canonical”.

Do sprawdzenia, czy występuje kanibalizacja, może posłużyć nam narzędzie Google Search Console lub Senuto. Jeśli zauważymy ciągłe wahania pewnych fraz np. jednego dnia fraza „pozycjonowanie” jest na 9 pozycji, a drugiego dnia nie ma jej wcale – to być może występuje kanibalizacja i dwie różne podstrony mieszają się ze sobą.

Problem z kanibalizacją warto rozwiązać jak najszybciej, szczególnie w przypadku sklepów internetowych, gdzie błędne wyświetlanie podstron w wynikach może prowadzić do spadku konwersji lub wprowadzenia klientów w błąd.

Brak wersji mobilnej strony

Mobilna wersja strony w tych czasach to absolutna podstawa. Bez prawidłowo zoptymalizowanej mobilnej wersji strony nie mamy co liczyć na osiągnięcie dobrych efektów SEO. Mobilna wersja strony jest punktem startowym dla robotów Google zgodnie z zasadą – „Mobile First Index”. Coraz więcej użytkowników korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych i nic nie zapowiada na to, aby ten trend miał się wkrótce zmienić. Jeszcze do niedawna to wariant „desktopowy” był tym najważniejszym, natomiast mobilna wersja była alternatywnym rozwiązaniem. Roboty wyszukiwarek przy ustalaniu pozycji rankingowych brały pod uwagę przede wszystkim desktopową wersję witryny. Dziś jest inaczej, dlatego przy projektowaniu strony warto zwrócić szczególną uwagę na wersję mobilną. Jeśli chcesz osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce, pamiętaj o mobile friendly.

W przypadku Mobile First Index – pozycja witryny w wyszukiwarce oceniana jest na podstawie Smartphone Googlebota. W tym przypadku domyślnym botem crawlującym stronę jest bot, który sprawdza mobilną wersję witryny.

mobile-friendly

Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych możemy sprawdzić w narzędziu od Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=PL

To tylko niektóre często popełniane błędy SEO. Tak naprawdę na proces pozycjonowania składa się bardzo dużo czynników, a na finalny wynik wpływa umiejętne połączenie wszystkich tych składowych. Dlatego najlepiej pozycjonowanie strony zlecić specjalistom, którzy mają z tym styczność na co dzień.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*