Co to jest content

Content to słowo angielskiego pochodzenia, które dosłownie oznacza zawartość, treść. Ale co to jest treść, jeśli chodzi o biznes e-commerce? A jest to cała zawartość strony, widoczna dla użytkownika, zaczynając od nagłówków menu i kończąc obrazkami.

Dlaczego poświęcamy temu tak dużo uwagi na naszym blogu? Bo na treściach buduje się tak zwany web content marketing, czyli sprzedaż za pomocą tego, co widzi użytkownik na stronie firmy.

Dzisiaj pomówimy o tym, co to jest content, jakie są jego rodzaje i jaki wpływ on ma na budowanie wizerunku marki i relacji z odbiorcami.

 

Content – co to jest i dlaczego jest tak ważny

Kiedyś na zakupy ludzie szli gdzieś na osiedlu, najwyżej jechali do miasta i w ekstremalnym przypadku ktoś mógł wyruszyć po rzadki towar na inny kraniec kraju. W każdym przypadku był to kontakt bezpośredni: z towarem i sprzedawcą spotykaliśmy się w przestrzeni fizycznej. A dowiadywaliśmy się o godnym zaufania sklepie od znajomych.

Aktualnie ogromna część zakupów odbywa się online. I kiedy, na przykład, nasza pociecha chce na balu w przedszkolu przedstawiać aniołka, to zamiast zawracać głowę znajomym po prostu wpisujemy “strój aniołka dla przedszkolaka” w Google.

I wtedy, już na etapie otrzymania wyników wyszukiwania, widzimy pierwsze treści. U samej góry będą reklamy produktowe, i tutaj zobaczymy taki content jak:

  1. zdjęcie produktu,
  2. nazwę produktu,
  3. cenę produktu,
  4. nazwę sklepu.

Na podstawie tych informacji możemy zdecydować kliknąć w jedną z takich reklam i wejść na stronę sklepu e-commerce, czyli zrobić pierwszy krok w kierunku zakupu w tym sklepie. A więc to jest pierwsza przyczyna, dlaczego content jest ważny.

Niżej zaczynają się tak zwane wyniki organiczne. Czyli takie, które Google na podstawie contentu właśnie uznał za najbardziej zgodne z naszym zapytaniem wyszukiwawczym. I to jest druga przyczyna, dlaczego warto angażować się w tworzenie odpowiednich treści. Bo to zwiększa szansę, że użytkownik, szukający naszego towaru w sieci, w ogóle dowie się, że istniejemy i mamy to, czego szuka.

Treści, które widzimy z poziomu listy organicznych wyników wyszukiwania, to:

  1. Meta title, czyli tytuł strony internetowej, a raczej tej konkretnej podstrony, którą Google wybrał jako odpowiedź na zapytanie.
  2. Meta description, czyli krótki akapit, opisujący, co znajdziemy na podstronie, jeśli klikniemy w ten wynik.

Te dane także ogromnie decydują o tym, w który z wyników klikniemy w pierwszej kolejności (a o tym, czy pójdziemy potem klikać po innych, decyduje już treść, którą zobaczymy na samej stronie www).

Na screenshocie wyżej widzimy, że Allegro kusi nas najlepszymi cenami i promocjami, Empik – darmową dostawą do swoich sklepów w całej Polsce, a Ceneo, oczywiście, możliwością porównania ofert różnych sklepów.

No więc wybraliśmy, w co kliknąć. Czyli treści strony zadziałały pod kątem tego, że w ogóle zobaczyliśmy stronę w Google, oraz tego, że chcieliśmy na nią wejść. I tutaj zaczyna się najciekawsze: czy content na samej stronie przekona nas do zakupu w danym sklepie internetowym? I to jest trzecia przyczyna wielkiej uwagi, którą poświęcamy treści, – web content marketing.

A więc reasumując, co to jest treść w kontekście e-commerce?

Treść to zawartość strony, która pomaga:

  1. Robotom Google – pokazać stronę w wynikach wyszukiwania na odpowiedniej pozycji.

  2. Użytkownikom wyszukiwarki – wybrać któryś z wyników wyszukiwania, aby w niego kliknąć.

  3. Gościom strony – podjąć decyzję zakupową albo przynajmniej (przy pierwszym kontakcie) poznać markę lub (przy kolejnym kontakcie) poznać ją lepiej i przybliżyć się do zakupu.

Jakie są rodzaje treści

Tutaj można wyodrębnić kilka parametrów, według których podzielimy wszystkie treści na rodzaje.

Typy contentu z punktu widzenia formatu

  • Tekstowe – wszystko, co piszemy literkami.
  • Graficzne – obrazki, zdjęcia.
  • Wideo – filmiki.
  • Audio – podcasty, utwory muzyczne.

Rodzaje contentu ze względu na „gatunek”

  • Newsletter.
  • Post na firmowym fanpage’u na socialach.
  • Relacja na FB lub IG.
  • Wpis blogowy.
  • Artykuł na stronie.
  • Opis kategorii produktów.
  • Opis produktu.
  • Opis firmy na stronie głównej, podstronie “O nas” itp.
  • Infografika.
  • Logo.
  • Obraz uzupełniający artykuł.
  • Zdjęcie produktu.
  • Oferta.
  • Cennik.
  • E-book.
  • Webinarium itd.

Rodzaje treści pod kątem web content marketingu

Z punktu widzenia tego, jaki marketingowy mikrocel dana treść pomaga osiągnąć, można podzielić content na taki, który:

  • Uświadamia odbiorcom pewien problem.
  • Uświadamia im istnienie rozwiązania tego problemu w postaci produktu marki.
  • Zwiększa rozpoznawalność marki.
  • Buduje wizerunek eksperta branży.
  • Zwiększa lojalność odbiorców.
  • Angażuje w dyskusję.
  • Zachęca do dzielenie się treścią.
  • Powoduje, że odbiorca decyduje się skontaktować z firmą.
  • Nakłania odbiorcę do zapoznania się także z innymi treściami firmowymi itd.

Każdy z tych mikrocelów przybliża nas do celu głównego, którym jest sprzedaż. Uznaje się, że dzisiaj klient potrzebuje co najmniej kilku kontaktów z marką, zanim zdecyduje się na zakup jej produkcji. Dlatego każda treść, która daje mu pozytywne doświadczenie takiego kontaktu z marką, naprawdę przybliża go do decyzji zakupowej. A więc nie można tych pośrednich celów bagatelizować.

Web content marketing, czyli jakie treści wspierają sprzedaż

Już wiesz, co to jest treść i jakie są jej rodzaje. Ale co sprawia, że wszystkie te typy contentu osiągają swój marketingowy cel?

Dobry content powinien spełniać następne kryteria:

  • Mieć wysoką wartość merytoryczną. Musi przynieść korzyść odbiorcy, pomóc mu w czymś. Dobry content edukuje i zaspokaja informacyjne potrzeby użytkowników.

  • Być przystępnym, zrozumiałym dla każdego niezależnie od stopnia wiedzy branżowej (której przeciętny klient może w ogóle nie posiadać). Poza jasnym językiem przystępność obejmuje również czytelność formy podania informacji. Mamy na myśli formatowanie, dzielenie tekstu na akapity, a większych tekstów także na rozdziały i podrozdziały, stosowanie list punktowanych i numerowanych, pogrubianie najważniejszych kawałków treści itp.

  • Wyglądać atrakcyjnie. Przy pierwszym rzucie oka na treść nie powinna ona przynajmniej zniechęcać swoim wyglądem. A najlepiej, żeby jej widok sprawiał estetyczną przyjemność i zwiększał szansę, że ktoś będzie chciał udostępnić ją u siebie na profilu społecznościowym. Liczą się nie tylko dobre obrazki, ale design całej strony, zaczynając od użytych kolorów i kończąc czcionką czy układem tekstu i mediów na ekranie urządzenia.

Web content marketing

  • Być unikalnym. To kryterium wpływa na postrzeganie contentu zarówno przez roboty Google, którzy nie tolerują kopiowania cudzych treści, jak i przez odbiorców, którzy też nie są głupi i cenią sobie firmy, które potrafią samodzielnie wypowiadać się na interesujący ich temat.

  • Być aktualnym. Dane, które podajesz w swoich artykułach, powinny być jak najświeższe i prawdziwe. Co jakiś czas warto zrobić przegląd swoich wcześniejszych treści i uaktualnić te, które się zestarzały merytorycznie.

  • Być SEO. Czyli zoptymalizowanym pod algorytmy wyszukiwarek. Oprócz merytoryczności, unikalności, aktualności, no i słów kluczowych, roboty Google biorą pod uwagę jeszcze trochę czynników. Liczą się linki wewnętrzne (prowadzące do danej podstrony z innych podstron tego samego serwisu) i zewnętrzne (prowadzące do naszej strony z innych stron w sieci), struktura strony, jakość kodu HTML itd.

Podsumowanie

Content jest kluczowym składnikiem sprzedaży online. Odpowiada za pojawienie się strony e-commerce w wynikach wyszukiwania, za budowanie relacji z odbiorcami i w końcu za decyzję zakupową. Aby spełniał wszystkie te zadania, powinien być wartościowy merytorycznie, przystępny, atrakcyjny, unikalny, aktualny i zoptymalizowany pod wyszukiwarki.

Jest wiele rodzajów treści w zależności od formy, formatu i jej konkretnych mikrocelów w web content marketingu. Są to zarówno artykuły poradnikowe, jak i rozrywkowe posty na Facebooku, ale również opisy produktów, filmiki edukacyjne czy newsletter.

Podziel się w komentarzach, co było dla Ciebie nowego o contencie w naszym wpisie, lub zadaj nurtujące Cię pytania.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*