Producent maszyn budowlanych – pozycjonowanie i prowadzenie kampanii reklamowych
W case study przedstawiamy proces pozycjonowania producenta maszyn budowlanych maszynohurt.pl.
O kliencie
Maszynohurt to producent specjalistycznych maszyn budowlanych jak: giętarki, prościarki, gilotyny, gwintownice, układarki do posadzek. Z pomocą sklepu internetowego sprzedaje swoje produkty w całym kraju jak również za granicą.
Cele działań marketingowych
Maszynohurt produkuje wiele rodzajów maszyn do różnych zastosowań. Wsród nich jest grupa produktów, których sprzedaż jest szczególnie istotna. Dlatego na początku współpracy ustaliliśmy z Klientem priorytety i na podstawie tych informacji układaliśmy dalszą strategię marketingową.
Dodatkowo poza pozycjonowaniem rozpoczęliśmy prowadzenie kampanii reklamowej – głównie kampanie tekstowe oraz reklama produktowa.
Działania w obszarze pozycjonowania
Największym wyzwaniem w pozycjonowaniu było przygotowanie nowych treści. Pierwotnie na stronie było ich bardzo niewiele – często ograniczały się tylko do listy specyfikacji danej maszyny. Na podstawie dodatkowych danych udostępnionych przez Klienta nasi copywriterzy przygotowali nowe, poszerzone opisy produktów oraz opisy kategorii.
Dodatkowo wykonaliśmy tu szereg działań SEO jak optymalizacja szybkości ładowania, optymalizacja nagłówków, meta tagów, linkowania wewnętrznego i inne.
Ruch mobilny ważny również w niszy przemysłowej
Ze względu na rodzaj sprzedawanego sprzętu można by się spodziewać, że ruch mobilny nie będzie tu tak istotny jak w przypadku sklepów z popularniejszych nisz jak choćby e-commerce z odzieżą. Tymczasem nawet w tym przypadku 3/4 ruchu i wejść na stronę jest za pomocą smartfonów:
Efekty pozycjonowania
Wypracowanie bardziej zauważalnych efektów zajęło trochę czasu, głównie z powodu treści. Trudna, specjalistyczna tematyka opisów spowodowała, że copywriterzy potrzebowali więcej czasu na ich napisanie.
W końcu udało się wypracować trend wzrostowy widoczności i ruchu, szczególnie w najbardziej interesujących nas grupach produktów.
Poniżej prezentujemy zmiany widoczności i ruchu od początku współpracy (od października 2020).
Liczba fraz w top 10 urosła z 8 do 71:
Liczba fraz w top 20 urosła z 17 do 161:
Liczba fraz w top 50 urosła z 78 do 445:
Działania w obszarze kampanii reklamowych
Maszynohurt zajmuje się sprzedażą wysoko specjalistycznego sprzętu. Z tego powodu jednym z najważniejszych aspektów współpracy był bezpośredni kontakt z Klientem.
Wyzwaniem było dopasowanie działań reklamowych do specyfiki oferty. Z jednej strony znajdują się w niej produkty tańsze, ale sprzedawane w ilościach hurtowych, z drugiej, wysokiej jakości maszyny budowlane o wartości kilkuset tysięcy złotych. Ten aspekt wymagał od nas bardzo szczegółowego i konkretnego planu działania na obu frontach.
Dodatkowym utrudnieniem było również słownictwo. Jeżeli chodzi o branżę budowlaną, poszczególne elementy i narzędzia bardzo często, poza nazwą specjalistyczną, mają również nazwy regionalne i wynikające z branżowego slangu, np. giętarka do strzemion w niektórych rejonach Polski jest nazywana biglarką. Odpowiednia optymalizacja słów kluczowych z uwzględnieniem różnorodności językowej pozwoliła na dotarcie do większej liczby potencjalnie zainteresowanych klientów.
W celu zwiększenia wzrostu sprzedaży produktów — w szczególności maszyn — uruchomiono kampanie tekstowe, kampanie reklam dynamicznych DSA oraz reklamy produktowe. Każda z kampanii została zoptymalizowana w taki sposób, by realizowała postawione przez nas konkretne cele. Poszczególne funkcje kampanii obejmowały przede wszystkim:
- bezpośrednie e-commerce
- pozyskiwanie leadów
Efekty działań reklamowych
Ze względu na dwutorową specyfikę oferty, jaką posiada Maszynohurt, warto zaznaczyć, że efekty naszej współpracy również można podzielić na dwa rodzaje.
Pierwszym z nich jest e-commerce, czyli bezpośrednia sprzedaż produktów ze sklepu.
Dzięki podjętym działaniom udało się również zwiększyć liczbę pozyskiwanych leadów, co ma pozytywny wpływ na sprzedaż maszyn budowlanych z oferty Klienta.
Podsumowanie
Maszynohurt jako producent maszyn budowlanych działa w wąskiej, specjalistycznej niszy. Tu celem nadrzędnym w marketingu nigdy nie będzie jak największa widoczność czy ruch. Pozycjonowanie i reklamy mają pomóc przede wszystkim dotrzeć do odpowiedniego klienta, który będzie zainteresowany kupnem sprzętu (w tym przypadku budowlanego). To case study pokazuje że dobrze prowadzone działania marketingowe nawet dla bardzo specjalistycznych branż przemysłowych mogą znacznie pomóc w sprzedaży.