Tworzenie artykułów poradnikowych

 

Skoro szukasz informacji na ten temat, to pewnie już wiesz, że tworzenie artykułów poradnikowych może przynieść Twojej firmie mierzalne korzyści. Wynikają one z tego, że odbiorcy, którym dostarczasz pożyteczną treść, zaczynają ufać Ci jako ekspertowi branżowemu i w razie potrzeby właśnie do Ciebie przyjdą z zamówieniem.

Zatem w tym wpisie skupimy się na tym, jak pisać artykuły poradnikowe, które rzeczywiście spodobają się Twoim odbiorcom i pomogą stworzyć ekspercki wizerunek Twojej marki.

Tworzenie tekstu zacznij od zdefiniowania odbiorcy i jego potrzeb

Myślę, że zabrać się za tworzenie artykułów postanowiłeś lub postanowiłaś nie tylko po to, żeby dostarczyć komuś rozwiązanie problemu, ale też po to, żeby na tym zyskała Twoja firma. Teksty więc powinny być skierowane do konkretnego odbiorcy, na którym Ci właśnie zależy.

Dlatego musisz wiedzieć, kto jest Twoim potencjalnym klientem i jakie ma problemy i zagadnienia, związane z Twoją branżą. Z tego wynika, na jaki temat zdecydujesz się napisać i jakim językiem.

Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep detaliczny z hydrauliką, to odbiorcą będzie właściciel lokalu, który planuje wymianę lub naprawę instalacji wodnych. Może on szukać porady na temat “Jak wybrać syfon do umywalki”. Dla niego warto napisać o tym językiem maksymalnie prostym, zrozumiałym dla człowieka, nie za bardzo znającego się na terminologii hydraulicznej.

Natomiast jeśli prowadzisz hurtownię budowlaną, to wśród Twoich najmilej widzianych klientów mogą być właściciele firm budowlanych, specjaliści branży. Interesować je będą bardziej specyficzne i skomplikowane tematy. Także język pisania może być wtedy bardziej techniczny, zawodowy, branżowy.

W sprawie doboru tematów już pisaliśmy we wcześniejszej publikacji, możesz poczytać tam o przydatnych do tego narzędziach. Po wyborze tematu warto też dobrać do niego odpowiednie słowa kluczowe, najlepiej te “long tail”. O pisaniu na blog pod SEO też możesz przeczytać we wcześniej opublikowanym wpisie. Pamiętaj jednak, że kluczowa jest merytoryczność, bo dobry tekst będzie polecany nawet bez starań w zakresie SEO.

Jak napisać tekst poradnikowy: rodzaje poradników

Jak napisać tekst poradnikowy: rodzaje poradników

Choć sam w sobie poradnik jest już pewnym gatunkiem tekstu, to wewnątrz tego gatunku można wyodrębnić jeszcze kilka rodzajów. Na przykład:

  1. Jak zrobić coś krok po kroku. To może się sprawdzić przy napisaniu przepisów na jedzenie lub instrukcji montażu oświetlenia itp. W tym przypadku wybierasz jedną konkretną metodę i opisujesz ją konsekwentnie od pierwszej czynności do ostatniej.

  2. X sposobów na zrobienie czegoś. Potrzebą, którą ma odbiorca, może być przykładowo szybkie odchudzanie, a artykuł będzie przedstawiał kilka diet, z których odbiorca sam wybiera najbardziej odpowiednie dla siebie rozwiązanie.

  3. Kompleksowe rozwiązanie skomplikowanego problemu. To będzie coś średniego pomiędzy pierwszym a drugim rodzajami poradników: zbiór porad, które najlepiej sprawdzają się przy ich kompleksowym zastosowaniu, kolejność może nie zawsze mieć znaczenie. Na przykład, jak sprawić, by dziecko mniej razy budziło się w nocy, lub jak wyleczyć się z jakiejś konkretnej choroby.

  4. Jakie jest najlepsze coś. Czyli przeglądy i rankingi z uzasadnieniem wybranych pozycji dla przedstawionych towarów czy usług.

  5. Jak wybrać najlepsze coś. Mimo podobieństwa brzmienia do poprzedniego rodzaju, w tym rodzaju artykułów skupiamy się nie tyle na konkretnych rozwiązaniach, ile na cechach, wartych uwagi przy wyborze czegoś.

Z pewnością można wyodrębnić jeszcze parę podgatunków poradnikowych tekstów. Jeśli znasz takie, napisz w komentarzach.

Jak pisać artykuły poradnikowe – merytorycznie i przyjaźnie dla czytelnika

Sam proces tworzenia tekstu poradnika można podzielić na kilka etapów.

Jak pisać artykuły poradnikowe

Zrób research

Poszukiwanie i badanie wiarygodnych źródeł informacji na wybrany temat jest ważnym etapem pracy nad artykułem poradnikowym. Fajnie, kiedy jesteś na tyle obeznany w swojej dziedzinie, że potrafisz stworzyć ekspercki tekst z głowy. Jednak porządny research z pewnością pomoże Ci zrobić to jeszcze lepiej. Nawet jeśli nie wykorzystaz bezpośrednio danych, pozyskanych z innych źródeł, to mogą one podpowiedzieć Ci jakieś aspekty, o których wcześniej nie pomyślałeś.

Takimi źródłami mogą być blogi konkurencji, ale także publikacje naukowe czy prasa. Nie wykluczone jest, że znajdziesz u konkurencji coś, z czym nie pogodzisz się. Wtedy możesz napisać o tym do swoich odbiorców, ostrzegając ich przed stosowaniem jakiegoś opisanego gdzie indziej rozwiązania. Oczywiście, z uzasadnieniem tego z pozycji eksperta.

Ułóż plan, napisz konspekt

Kiedy już wiesz, co chcesz napisać, zacznij od napisania planu i konspektu. Ten skrót Twojego przyszłego poradnika pomoże Ci już na wstępie upewnić się, że opiszesz temat wyczerpująco i dotkniesz każdego aspektu, który uznajesz za ważny. A później pod czas pisania pomoże to trzymać się tematu, nie rozpływając się w pobocznych rozmyślaniach.

Pisz konkretnie i prosto

Pamiętaj, że odbiorca czegoś nie wie i nie rozumie, a chce dowiedzieć się i zrozumieć. Ułatw mu to jak tylko możesz. Podawaj tylko niezbędną informację. Jeśli nawet chcesz do jakiejś porady dodać argumentację, oddziel ją od konkretnej porady – w tym wizualnie. Aby czytelnik, który ma ograniczony czas, mógł skupić się na tym, co go interesuje, zamiast zniechęcić się, czytając to, co go nie obchodzi.

Użyj formatowania, usprawniającego odbiór informacji

  • Dziel tekst na akapity zgodnie z podziałem treści na odrębne wątki i myśli.

  • Dziel tekst na rozdziały, używając śródtytułów.

  • Stosuj wypunktowania i numeracji.

  • Bolduj kluczowe myśli.

  • Utwórz na początku spis treści z aktywnymi linkami, ułatwiając nawigację po tekście.

  • Rozbijaj treść tekstową treścią graficzną dobrej jakości. Zilustruj to, co jest do zilustrowania.

  • Dane techniczne, cyfrowe podawaj w postaci tabelek, wykresów.

  • Użyj infografiki, jeśli jest to możliwe.

  • Na końcu przeczytaj wszystko jeszcze raz, aby wyelimoniwać ewentualne błędy i literówki. Jeśli może to przeczytać jeszcze ktoś, najlepiej specjalista z branży i ktoś zupełnie jej obcy, aby wyrazić opinię i sugestie, to będzie idealnie.

Niech poza korzyścią merytoryczną odbiorca ma przyjemność samego czytania Twojego tekstu. A wtedy i sama treść merytoryczna dotrze do niego lepiej i sprawi lepsze wrażenie.

Podsumowanie

Tworzenie artykułów poradnikowych składa się na kilka procesów, z których pierwszym jest ustalenie, do kogo chcemy napisać i co tego naszego wymarzonego odbiorcę nurtuje. Dalej badamy informację na temat, aby mieć wiarygodne źródła informacji.

Później układamy plan i tworzymy konspekt tego, co chcemy opisać. A przystępując do pisania, pamiętamy o jasnym języku i podaniu konkretów. Na koniec formatujemy tekst dla ułatwienia jego odbioru, stosując, gdzie to możliwe, grafiki i tabele. I jeszcze na sam koniec sprawdzamy całość pod kątem literówek i błędów, najlepiej też dając do sprawdzenia jeszcze paru osobom.

Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże Ci tworzyć skuteczne poradniki dla twojego bloga. A jeśli masz pytania lub spostrzeżenia, napisz w komentarzach.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*