Narzędzia wykorzystane w poradniku

Do większości działań potrzebne będą narzędzia. Duża część jest darmowa, ale są też płatne. Poniżej krótkie przybliżenie narzędzi, o których mowa w poradniku.

  • AnswerThePublic – z jego pomocą dowiesz się, jakie pytania wpisują użytkownicy szukając informacji na dany temat
  • SenutoSemstorm – dwa polskie narzędzia do analizy widoczności stron. Z ich pomocą sprawdzisz na jakie frazy pojawia się dana witryna w top 10 i top 50
  • UbersuggestKWFinder – narzędzia do analizy słów kluczowych. Z ich pomocą sprawdzisz liczbę wyszukiwań danego słowa oraz koszt prowadzenia reklamy
  • MajesticAhrefs – płatne narzędzia do analizy linków z witryn zewnętrznych. Możesz sprawdzić jakie linki prowadzą do danej witryny
  • Google Search ConsoleAhrefs Webmaster Tools – darmowe narzędzia do analizy twojej strony internetowej. Możesz sprawdzić na jakie słowa się pojawia w wynikach, skąd pochodzą linki i wiele innych.

W dalszej części poradnika zobaczysz, jak można wykorzystać w praktyce te narzędzia do poprawy pozycjonowania.

1. Struktura

Struktura to po prostu logiczny podział Twojej strony na:

  • kategorie
  • podkategorie
  • produkty/oferty
  • podstrony informacyjne (o nas, kontakt itd.)

Dobrze rozbita struktura daje większą moc dla poszczególnych podstron. Co to znaczy:

  • przykład: masz pięć usług w ofercie
  • dla każdej z nich zrobisz osobną podstronę
  • każda z nich będzie miała dużo większe szanse na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania

Dlatego tutaj pojawia się pierwsza uwaga:

Nie stosuj stron typu one pager.

Jak sama nazwa wskazuje, cała treść zawarta jest w ramach jednej strony – jest to strona główna. Mamy zatem tylko jedną stronę (główną). Nie ma tutaj podstron i drzewa kategorii (które stanowi kręgosłup naszej strony). Przez to najczęściej usługi po prostu są wylistowane. To za mało by osiągnąć dobre pozycje dla danej usługi.

Dlatego potrzebujesz struktury.

Jak rozbić strukturę? Jak ją ułożyć?

W przypadku dużych stron typu sklepy internetowe najlepiej poprosić o pomoc specjalistę SEO. Wymaga to doświadczenia w pracy z serwisami ecommerce. Jeśli jednak chcesz to zrobić samodzielnie to zaczynasz od analizy słów kluczowych (z pomocą KWFinder lub Ubersuggest). Sprawdzasz jak szukają użytkownicy danych produktów, robisz listę fraz. Wybierasz te mające największy sens. Sortujesz od tych ogólnych (kategorie, przykład: hamaki) po bardziej szczegółowe (podkategorie, przykład hamaki podwieszane, hamaki dla kota, hamaki na balkon).

Natomiast jeśli prowadzisz małą stronę firmową to możesz zrobić to sam. Zacznij od analizy konkurencji. Sprawdź:

  • jak rozbita jest oferta konkurencji,
  • jakie nazewnictwo (słowa kluczowe) są stosowane przy każdej z ofert
  • jakie materiały znajdują się na stronie

Pomocne w układaniu struktury może być myślenie o niej jak o klasycznym, drukowanym katalogu. Gdybyś zlecał komuś druk katalogu usług, gdzie na jedną stronę przypada jedna usługa i jej opis, to jakbyś to podzielił?

Dobrze rozbita i przygotowana struktura znacznie zwiększy szansę na pojawienie się ruchu organicznego.

2. Treści w pozycjonowaniu

Samo dodanie treści nie oznacza automatycznych wzrostów. Liczą się też inne rzeczy jak moc domeny, dopasowanie treści do zapytań itd.

Jednak na rozbudowę treści przemawia kilka argumentów:

  • są w miarę łatwe do przygotowania – nawet jak nie masz budżetu to możesz napisać je sam
  • w przypadku firm działających w mniejszych miejscowościach czy sklepów e-commerce w łatwiejszych niszach dodanie treści zazwyczaj pomaga wejść do/blisko top 10
  • dobrze przygotowane opisy mogą pomóc przy podjęciu decyzji o zakupie (konwersji)
  • nawet jeśli nie przyniosą efektów od razu to mogą pomóc w przyszłości (jak wzmocni się domena)

Najważniejsza zaleta – przy braku budżetu możesz przygotować treści samodzielnie.

Tyle teorii, czas na praktyczne rzeczy które możesz zrobić samodzielnie.

Przy pisaniu treści zadbaj o ich uzupełnienie w najważniejsze słowa kluczowe. Bardzo często dany temat/usługa może być szukany na wiele sposobów:

Pomysły na słowa kluczowe znajdziesz z pomocą narzędzi Ubersuggest, KWFinder, SurferSeo.

Najważniejsze podstrony, gdzie powinny być dodane treści.

W sklepach:

  • strona główna,
  • kategorie
  • podkategorie

Na stronach firmowych:

  • strona główna
  • podstrony ofert

Dopiero gdy masz opisane powyższe to możesz dodawać treści na innych podstronach jak produkty, producenci, blog firmowy itd.

Jeśli masz problem z przygotowaniem opisu to połącz tradycyjny opis z sekcją pytań i odpowiedzi:

łączenie sekcji FAQ z opisem przy opisach kategorii

Do takich pytań i odpowiedzi możesz następnie dodać mikroformaty Schema FAQ, dzięki którym w wynikach zobaczysz właśnie część pytań i odpowiedzi:

mikroformaty - wyniki google

Aby osiągnąć taki efekt, musisz wygenerować odpowiedni kod. Jest to proste. Pomoże w tym narzędzie https://ontopmarketing.agency/schema-faq-generator/ (na stronie narzędzia jest filmik prezentujący jego stosowanie w praktyce).

3. Treści a blog firmowy

Czy warto prowadzić blog firmowy? W większości przypadków tak. Pamiętaj, że blog firmowy może sprowadzać mniej konwertujący ruch. Przykładowo osoby, które szukają więcej informacji o zastosowaniu danego produktu w praktyce.

Jednak zalety prowadzenia bloga firmowego przeważają:

  • posty bloga możesz wykorzystać do linkowania wewnętrznego
  • jeśli będziesz publikował odpowiednie jakościowo treści to blog może być wykorzystany do budowy autorytetu/marki
  • możesz przekonać niezdecydowanych do zakupu np. układając ranking produktów X, opisując zastosowanie produktu/obsługę w praktyce

Jeśli szukasz pomysłów o czym warto pisać na blogu firmowym to z pomocą przyjdzie tu AnswerThePublic.

Wpisujesz bazowe słowo kluczowe (najlepiej krótkie) i otrzymujesz listę pytań powiązanych z tym słowem. Możesz wybrać te najbardziej pasujące do profilu twojej firmy. Przykład fragmentów wyników z narzędzia Answer The Public:

4. Formatowanie treści

Przy dodawaniu treści pamiętaj o jej sformatowaniu, czyli:

  • stosowaniu listingu (jak właśnie teraz my)
  • nagłówkach śródtekstowych h2, h3
  • pogrubieniach w treści
  • podziale treści na paragrafy – unikaj wielkich bloków treści bez żadnych podziałów

Oraz o uzupełnianiu treści w zdjęcia.

5. Sprawdzenie indeksacji

Twoja strona składa się z podstron. Ważne jest to co Google decyduje się zaindeksować spośród tych podstron:

  • czy indeksuje wszystkie najważniejsze podstrony
  • czy nie ma podstron, które są problematyczne (o tym w następnym punkcie)

Zobaczmy jak to sprawdzić w praktyce.

Sprawdzenie czy indeksowane są najważniejsze podstrony

W Google Search Console upewnij się, że jest dodana mapa witryny. Zawiera ona informacje dla robota Google. Jest to plik z wszystkimi adresami, które chcesz by były zaindeksowane w wyszukiwarce. Takie mapy tworzone są przez odpowiednie wtyczki/moduły, np. w WordPress mapę generuje Yoast.

Jeśli nie ma dodanej mapy to dodaj ją i odczekaj kilka dni (najlepiej około tygodnia), by informacje się zaktualizowały.

Teraz, z dodaną mapą, sprawdzamy dwa miejsca. W sekcji Mapy sprawdzamy ile jest przesłanych adresów:

mapy witryn w search console

Następnie przechodzimy do sekcji STAN. Tutaj interesują nas szczególnie informacje ile adresów przesłanych w mapie zostało zaindeksowanych:

stan indeksacji

Jeśli liczby się w miarę pokrywają to znaczy że strona indeksuje się bez problemu. Jeśli jednak są duże rozbieżności tzn. w mapie przesyłasz np. 200 adresów, a tutaj masz informację o zaindeksowanych 2000 to możliwy jest problem. Co takiego się indeksuje sprawdzisz w tej sekcji (znajduje się się w menu STAN, trzeba przewinąć niżej):

szczegóły indeksacji

6. Szukanie niechcianych podstron

Niechciane podstrony w indeksie mogą być problematyczne. Szczególnie w sytuacji gdzie jest ich sporo. Przykłady takich podstron:

  • tagi
  • podstrony z filtracją
  • podstrony z niewielką ilością treści

Powiedzmy, że stosując wskazówki z punktu 5 znalazłeś takie niechciane podstrony. Co z nimi zrobić? Wyjścia są dwa:

  • usunąć / wyindeksować
  • poprawić

Przykładowo znalazłeś kilkadziesiąt starych wpisów blogowych, gdzie jest mniej niż 300 słów treści. Możesz je usunąć lub przepisać czy też po prostu dodać więcej treści.

Jeśli jednak znalazłeś podstrony, które nie powinny się znaleźć w indeksie to możesz je wyindeksować z pomocą tagu noindex lub najprościej – usunąć.

7. Linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne pomogą w przesyłaniu mocy pomiędzy podstronami. Mogą pomóc też poprawić pozycje konkretnych słów kluczowych.

Najważniejsze rzeczy, które możesz zrobić, by poprawić linkowanie wewnętrzne:

  • rozbudowa górnego menu – zadbaj o to by w miarę możliwości cała struktura strony była dostępna z górnego menu,
  • zwiększenie liczby produktów powiązanych / postów – jeśli prowadzisz sklep z większą liczbą produktów to zwiększ liczbę powiązanych produktów (tych pokazujących się na końcu) do przynajmniej 5-10. Podobnie z wpisami jeśli prowadzisz bloga,
  • umieszczanie linków wewnętrznych w treściach – przykładowo jeśli dodajesz tekst na bloga firmowego, w którym omawiasz zalety produktu dostępnego w twoim sklepie to tą wzmiankę linkujesz do tego produktu.

Tu zdecydowanie warto poświęcić więcej czasu na edukację jak działa linkowanie wewnętrzne, jak je skutecznie wdrażać na różnych rodzajach stron. Są materiały na ten temat na YouTube oraz na eksperckich blogach. Zdecydowanie jedna z ważniejszych rzeczy, które mogą pomóc przy SEO strony.

8. Optymalizacja profilu Google Moja Firma

Prosta rzecz, która w większości przypadków jest zaniedbana. Na szczęście jest duża szansa, że sporo Twoich konkurentów również nie dopilnowało optymalizacji wizytówki Google Moja Firma.

Zacznij od weryfikacji i uzupełnienia najważniejszych informacji o firmie. Dodaj również zdjęcia.
Zastanów się, jakie są najważniejsze usługi/produkty, które sprzedajesz. Postaraj się uwzględnić je w nazwie wizytówki.

Dodaj opis swojej firmy. Znajdziesz go na samym dole w sekcji informacji.

Przejdź do sekcji oferta. Dodaj usługi, które świadczysz. Tu pojawiają się dwa błędy:

1) stosowanie ogólnego nazewnictwa

Przykład ogólnego nazewnictwa: naprawa i wymiana szyb

Przykład usług rozbitych bardziej szczegółowo:
naprawa szyb, wymiana szyb w samochodach osobowych, wymiana szyb w samochodach ciężarowych, klejenie szyb itd.

2) brak uzupełnienia opisu usług

Przyczynia się tu słaba widoczność opcji. Zauważ, że po dodaniu usługi możesz ją kliknąć i wyedytować. Pojawia się wtedy dodatkowe pole opisu. Powinien mieć maksymalnie 300 znaków długości. Dodatnie takiego opisu nie powinno być problemem nawet przy większej liczbie usług.
Zadbaj o pojawianie się nowych opinii. Możesz prosić o wystawienie recenzji zadowolonych klientów.

Na profilu możesz też dodawać posty z aktualnościami (tak jak na Facebooku czy LinkedIn). Mogą być krótkie – np. zdjęcie z komentarzem. Nie muszą być dodawane często, dopilnuj aby pojawiały się regularnie (np. raz na tydzień).

9. Linki z zewnątrz

To obszerny temat. W skrócie – linki są ważne. Dobre linki wpływają na moc domeny i jej zaufanie. Im lepsze parametry domeny połączone z odpowiednimi treściami na stronie oraz jej optymalizacją tym większe szanse na zwiększenie ruchu z wyszukiwarki.

W tekście jednak skupiamy się na rzeczach, które możesz poprawić w miarę możliwości we własnym zakresie. Dlatego nasza rada jest taka, abyś skupił się na zdobyciu kilkudziesięciu linków w ciągu roku. Resztę czasu poświęć na treści i optymalizację. Te linki dodadzą nieco mocy domenie i działania w ramach strony będą przynosiły lepsze efekty. Widzieliśmy wiele przykładów stron gdzie to właśnie taki podział – powiedzmy umownie 80% treści i optymalizacja, 20% linki z zewnątrz – przyniósł najlepsze efekty niż podział odwrotny.

OK, ale jakie linki możesz zdobyć? Zależy czy masz jakikolwiek budżet na linki czy chcesz zrobić to bezkosztowo. Najpopularniejszy mix to:

  • artykuły sponsorowane przykładowo poprzez Whitepress, Linkhouse
  • artykuły gościnne – szukasz blogów powiązanych z twoją niszą, odzywasz się z prośbą o napisanie tekstu gościnnego, w którym umieścisz link do siebie
  • katalogi z wizytówkami firm – NAP – te najważniejsze. Tu jest mała pułapka, bo są oferty dodania twojej firmy do np. 50-100 katalogów firm. To są już spamowe lokalizacje. Dobrych katalogów firm jest może kilkanaście
  • fora powiązane z tematyką strony – liczba zależy od niszy w której działasz. Zazwyczaj trzeba trochę popisać na forum by móc dodawać linki
  • komentarze – one są nofollow (nie przeysłają mocy). Jeśli jesteś w stanie dodać komentarz pod tematycznym artykułem to takie linki dobrze uzupełniają profil linków

Jeśli zdobywasz linki na własną rękę to dobra zasada jest taka, by patrzeć na jakość i tematykę a nie ilość. Czasem nie masz możliwości zdobycia świetnych jakościowo linków to wtedy postaraj się by chociaż pochodziły z miejsc tematycznie powiązanych.

Jeśli chcesz zobaczyć skąd ma linki konkurencja to będziesz musiał użyć programów jak Majestic czy Ahrefs (oba płatne).

10. Uzupełnienie słów kluczowych w Title oraz nagłówkach

Podstawa optymalizacji, która bardzo może pomóc w poprawie wyników SEO twojej strony internetowej. Musisz odszukać w panelu opcję edycji metatagów Title i H1.

Przykład edycji title w WordPress z pomocą wtyczki Yoast. W edycji danej strony/wpisu przewijasz na sam koniec i tu jest pole edycji:

optymalizacja title w wordpress

Co do edycji nagłówka H1 to w 95% przypadków nagłówkiem będzie po prostu tytuł wpisu/strony. Zatem aby zoptymalizować H1 po prostu optymalizujesz tytuł wpisu:

optymalizacja nagłówka h1

Słowa kluczowe umieszczone w tych miejscach mają duży wpływ na wyniki SEO i miejsce podstrony w rankingu. Najlepiej przeprowadzić taką optymalizację na maksymalnie dużej liczbie podstron.

Pomocne będą tu narzędzia jak Ubersuggest, KWFinder. Wpisujesz bazową frazę związaną z tematem danej podstrony i otrzymujesz listę powiązanych wyszukań. Wybierasz te, które są najbardziej szukane i najlepiej pasują. Następnie starasz się ułożyć z kilku najlepszych fraz składny title i nagłówek H1.

Nie ma co upychać zbyt wielu fraz na siłę. Czasem też można odpuścić te najtrudniejsze. Nawet jeśli są mocno szukane to szanse na pojawienie się na nie wysoko mogą być niskie. W takich przypadkach można rozważyć wybór nieco mniej szukanych fraz.

Podpowiedź. Sprawdź jak optymalizuje title i nagłówki konkurencja z pierwszych stron wyników. Często oni zrobili już tą pracę przy optymalizacji i można podpatrzeć bardzo ciekawe frazy 😉

11. Optymalizacja Description pod kątem klikalności

Opis description nie jest czynnikiem rankingowym to znaczy nie jest brany pod uwagę przy układaniu kolejności wyników. Dlatego nie musisz się martwić tym, czy zawiera on konkretne słowa kluczowe.

Jest on istotny z innego powodu. Dobre opisy description mogą zwiększyć kliknięcia użytkowników i wejścia na stronę internetową. Jest to tak zwany współczynnik CTR.

Jeśli nie uzupełnisz opisu description to nic się nie stanie – Google wybierze sobie opis sam. Zazwyczaj jednak Google wybiera losowe fragmenty, które nie pomagają przy CTR. Dlatego lepiej zrobić to samemu. Przykład opisu zaciągnięte przez Google (bez optymalizacji) oraz opisów zoptymalizowanych przez właścicieli stron pod kątem CTR:

optymalizacja description - przykład

Twój CMS strony powinien dawać możliwość edycji description. W przypadku WordPress z zainstalowanym Yoast wystarczy przejść na daną podstronę i przewinąć na koniec. Znajdziesz tu pole edycji description:

edycja description

Kilka praktycznych porad co do optymalizacji Description:

  • Opisy powinny być krótkie, zachęcać do kliknięcia. Nie upychaj niepotrzebnie słów kluczowych.
  • Możesz stosować ikonki, by wyróżnić opis. Po prostu kopiujesz taką ikonę i wklejasz w pole edycji.
  • Nie ograniczaj się do kilku najważniejszych podstron. Zazwyczaj ruch długoogonowy pochodzi z wejść na różne podstrony twojego serwisu. Dobrze jest zatem zadbać o optymalizację description na możliwie dużej liczbie podstron.

12. Optymalizacja prędkości strony

Czas ładowania strony jest czynnikiem rankingowym, tzn. algorytmy biorą to pod uwagę przy ocenie strony i układaniu wyników. Przy czym jest to czynnik o małej wadze, czyli nie przekłada się tak znacząco na rezultaty SEO.

Mimo wszystko warto poświęcić czas na optymalizację szybkości ładowania podstron. Dzięki temu działaniu jest szansa że:

  • strona zyska pod kątem SEO
  • poprawi się konwersja (wiele testów potwierdza że szybkość działania strony wpływa na zachowanie odwiedzających i konwersję)

Zacznij od sprawdzenia czasu ładowania kilku najważniejszych podstron w narzędziu PageSpeed Insights. Poza oceną narzędzie wskaże też obszary do poprawy.

Zazwyczaj większość tych zmian można poprawić poprzez optymalizację grafik (zmniejszenie ich rozmiarów) oraz zastosowanie wtyczek wyspecjalizowanych w przyspieszanie czasu ładowania stron. Dobry przykład to WordPress – można tu wybierać spośród wielu wtyczek, które kompleksowo pomagają przyspieszyć stronę poprzez włączenie cachowania, optymalizację wielkości plików i wiele innych.

Które wtyczki wybrać, jakie ustawienia będą najlepsze itd. – temat przerabiany wiele razy i w internecie jest mnóstwo poradników na ten temat. Najlepiej wyszukać zapytania „jak przyspieszyć WordPress” lub w miejsce WordPress nazwa CMS na którym działa strona.

13. Wersja mobilna

Od 2019 roku Google zaczął przechodzić na Mobile First Index. Oznacza to, że strona jest indeksowana (i oceniana przez robota) na podstawie wersji mobilnej a nie wersji desktop jak do tej pory. Może to mieć spory wpływ na SEO twojej strony jeśli przy wersji mobilnej są problemy.

Dwie rzeczy są tu szczególnie ważne:

1) Treści na wersji mobilnej powinny być takie same jak na wersji desktop – zdarzają się przypadki że niektóre treści czy elementy strony nie są wyświetlane na urządzeniach mobilnych. Przykład – na wersji desktop pokazujesz opisy kategorii a na wersji mobilnej ukrywasz je. To błąd, bo robot oceni twoją stronę tak jakby tych treści nie było. Powinny być widoczne na obu wersjach.

2) Ogólna funkcjonalność i sprawdzenie czy strona dobrze działa na urządzeniach mobilnych. Pomocne będzie tutaj narzędzie od Google do sprawdzania wersji mobilnych: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Pamiętaj żeby sprawdzić kilka różnych stron jak stronę główną, kategorię, ofertę, produkt itd. Zdarza się że na stronie głównej nie ma błędów, ale są rzeczy do poprawy na podstronach.

Dobra praktyka to też ręczne sprawdzenie strony na smartfonie.

PODSUMOWANIE

Jeśli nie zaczniesz od kupowania spamowych linków na allegro a skupisz się na prostych zmianach na stronie – jak choćby dodanie treści czy rozbicie oferty na więcej podstron – to ciężko coś zepsuć. Można zrobić naprawdę sporo przy optymalizacji własnej strony. Wszystko to jednak wymaga czasu i to jest największa cena jaką się płaci jeśli decyduje się robić to na własną rękę. Dodatkowo w niektórych obszarach potrzebna jest edukacja. Na to też trzeba czasu, ale na szczęście jest sporo darmowych miejsc, skąd można zasięgnąć wiedzy.