Google Moja Firma (Google for Business) – co to jest, jak zwiększyć sprzedaż?
Wizytówka Google Moja Firma (w skrócie z j. angielskiego: GMB – Google My Business) to kompleksowa usługa umożliwiająca zaprezentowanie podstawowych informacji na temat własnego przedsiębiorstwa w sieci,
przykładowo:
- numeru telefonu,
- adresu siedziby,
- godzin otwarcia,
- opinii klientów,
- rodzaju i kategorii świadczonych usług.
Prawidłowo skonfigurowana wizytówka GMB wpłynie pozytywnie na wizerunek Twojej firmy. Dzięki niej potencjalni klienci będą mogli poznać lokalizację siedziby działalności na mapie, a także odnaleźć istotne dane teleadresowe.
Wizytówka Google Moja Firma – podstawowe informacje
Wizytówka Google Moja Firma to także miejsce, w którym osoby korzystające z usług oferowanych przez dane przedsiębiorstwo mogą pozostawić stosowne recenzje na ich temat.
Co ciekawe – założenie profilu GMB jest bezpłatne. To obecnie niezbędny element strategii biznesowej każdej firmy, która chce dotrzeć do potencjalnych klientów poprzez wybrane kanały internetowe.
Jakie dane zawiera profil Google Moja Firma?
W treści wizytówki GMB można umieścić kluczowe informacje dotyczące m.in.:
- godzin otwarcia biura lub lokalu,
- zasięgu działania oraz zakresu działalności,
- udogodnień dla niepełnosprawnych,
- możliwości skorzystania z bezpłatnego Wi-Fi w siedzibie firmy,
- daty otwarcia przedsiębiorstwa.
Warto również wspomnieć, że wizytówka Google Moja Firma umożliwia dodanie zdjęć i krótkich wideo prezentujących siedzibę przedsiębiorstwa potencjalnym klientom (istnieje również opcja wirtualnego spaceru).
Wizytówka GMB udostępnia również kompleksowe statystyki na temat:
- liczby osób, które mogły zobaczyć Twój profil,
- trendów wyszukiwania,
- działań podejmowanych przez potencjalnych klientów.
Wizytówka Google Moja Firma – zalety
Wizytówka Google Moja Firma jest niezbędnym narzędziem każdego, nowoczesnego przedsiębiorcy, który podchodzi świadomie do tematu reklamy w internecie. Rozwiązanie to cechuje się licznymi zaletami, które omawiamy poniżej.
Zalety wizytówki Google Moja Firma – 9 podstawowych korzyści związanych z wizytówką GMB:
- ogólna promocja Twojego biznesu w sieci (również wśród odbiorców, z którymi wcześniej nie miałeś do czynienia);
- alternatywa dla drogich, płatnych kampanii (ewentualnie dobry dodatek do Google Ads, pozycjonowania czy też reklam Facebook Ads, Instagram Ads, Twitter Ads, TikTok Ads lub LinkedIn Ads);
- priorytetowe informacje o przedsiębiorstwie i ofercie skumulowane w jednym miejscu (widocznym dla wszystkich potencjalnych interesantów);
- szansa na pozyskanie wartościowych klientów (szczególnie przedsiębiorstwom dysponującym niewielkim budżetem reklamowym);
- możliwość uzyskania rekomendacji od klientów w bardzo prosty sposób (wystarczy wejść w sekcję „Opinie”, a następnie kliknąć „Dodaj opinię”);
- szybka i bezpłatna reklama w internecie;
- możliwość wygrania z konkurencją w Google za pomocą lokalizacji (nawet, jeśli Twoja firma jest stosunkowo nowa na rynku, może bezproblemowo rywalizować z branżowymi gigantami i co najważniejsze – mieć wyższą pozycję od nich, w lokalnych wynikach wyszukiwania dopasowywanych po obszarze, w obrębie którego aktualnie przebywa klient);
- sposób dotarcia do lokalnych partnerów biznesowych (np. okolicznych fryzjerów lub zakładów kosmetycznych w celu zaprezentowania oferty, która poprawi jakość ich pracy);
- łatwa optymalizacja pod kątem SEO (wizytówkę Google Moja Firma można wypozycjonować tanio i bezproblemowo w mniej więcej 6 miesięcy od jej założenia, a także finalnej optymalizacji).
Wizytówka Google My Business ułatwia zdobycie przewagi konkurencyjnej i zbudowanie trwałej relacji na linii firma → konsument. Rozwiązanie to pozwala wykreować więź z potencjalnymi interesantami. Widoczność w Mapach Google jest jednoznacznym sygnałem informującym internautów, że mają do czynienia z rzetelnym, cenionym wśród szerszej społeczności przedsiębiorstwem, a nie tzw. firmą krzak.
W jaki sposób Twoi klienci skorzystają na wizytówce Google My Business?
Dodatkowe zalety, jakie niesie za sobą korzystanie z wizytówki Google Moja Firma to m.in.:
- możliwość sprawnego odnalezienia informacji na temat Twojego przedsiębiorstwa w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania, nazywanych inaczej SERP-ami (ang. Search Engine Results Page);
- szybki dostęp do danych teleadresowych oraz lokalizacji firmy dla obecnych, jak i potencjalnych klientów;
- rozbudowane opcje związane z dodawaniem zdjęć oraz prowadzeniem konwersacji z osobami, które pozostawiły recenzję na temat danej firmy.
Narzędzie Google My Business umożliwiające skuteczną promocję dowolnego rodzaju działalności w organicznych wynikach wyszukiwania jest bardzo przydatne również dlatego, że Google udostępnia przedsiębiorstwom jednocześnie szereg niezwykle użytecznych rozwiązań dot. rozbudowanych analiz i statystyk. Dzięki temu można konsekwentnie weryfikować skuteczność wdrażanych działań marketingowych.
Wizytówka Google Moja Firma – dla kogo?
Kto powinien skorzystać z wizytówki Google Moja Firma? Biorąc pod uwagę aktualne trendy, założenie GMB (ang. Google My Business) jest absolutnym „strzałem w dziesiątkę” dla firm świadczących usługi lokalnie, które dysponują stronami internetowymi oraz fizycznymi placówkami. Skorzystają na tym m.in.:
- zakłady fryzjerskie,
- salony piękności,
- restauracje i kawiarnie,
- dentyści,
- prawnicy,
- kluby fitness,
- biura księgowe,
- warsztaty mechaniczne,
- firmy budowlane,
- kliniki zdrowotne,
- firmy transportowe, logistyczne i spedycyjne,
- branżowe sklepy działające w danym regionie.
Utworzenie wizytówki Google Moja Firma okazuje się również bardzo pomocne lokalnym przedsiębiorcom świadczącym usługi bezpośrednio u klientów. Dotyczy to przykładowo:
- hydraulików,
- elektryków,
- ekip remontowych,
- masażystów,
- fizjoterapeutów.
Warto pamiętać, że wizytówkę GMB można również założyć w przypadku sklepów internetowych z szeroko pojętej branży e-commerce. Jest to możliwe pod warunkiem dysponowania dodatkowo fizyczną placówką, w której zatrudnione osoby pracują w konkretnych godzinach (np. 8:00 – 16:00).
Jak wygląda poprawnie zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma?
Poprawnie zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma powinna zawierać niezbędne informacje o Twoim przedsiębiorstwie. Dzięki temu użytkownicy, którzy wpiszą w wyszukiwarkę dowolną frazę lokalną, na którą widoczny jest prowadzony przez Ciebie serwis, będą mogli bezproblemowo sprawdzić m.in. adres siedziby, godziny otwarcia, referencje klientów oraz inne kluczowe kwestie (np. rodzaj i kategorię świadczonych usług czy też zdjęcia lokalu i okolicy).
Jeśli chcesz zweryfikować, jak wygląda wizytówka GMB Twojej firmy, powinieneś wpisać w pasek wyszukiwań dokładną lub przybliżoną nazwę swojej działalności.
Prawidłowo skonfigurowana wizytówka Google Moja Firma wygląda w ten sposób:
Wizytówka Google Moja Firma a pozycjonowanie lokalne – jak profil GMB wpływa na lokalne SEO?
Poprawnie skonfigurowana, zoptymalizowana i wypozycjonowana wizytówka wpływa pozytywnie na aspekty związane z lokalnym pozycjonowaniem. Wdrożenie odpowiedniej strategii pozycjonowania umożliwia zwiększenie widoczności w Mapach Google na frazy kluczowe związane z Twoją branżą (np. „mechanik Toruń”).
Wysoka pozycja w wyszukiwarce Google związana z lokalną działalnością pozwala dotrzeć nie tylko do mieszkańców danego obszaru, ale także turystów odwiedzających miejscowość, w której działasz.
Założenie wizytówki Google Moja Firma to nie wszystko. Pamiętaj również o inwestycji w pozycjonowanie wyników katalogowych oraz tekstowych. Dzięki temu Twoje przedsiębiorstwo może być widoczne w trzech miejscach jednocześnie – w katalogach, w Mapach Google oraz w tekstowych wynikach wyszukiwania.
Na czym polega optymalizacja wizytówki Google Moja Firma?
Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma to zaawansowany proces, który najlepiej zlecić specjalistycznym podmiotom (np. dla agencji marketingowych). Wówczas będziesz miał pewność, że znalezienie się wyżej, niż konkurencja jest wyłącznie kwestią czasu (uzyskanie satysfakcjonujących miejsc w Mapach Google zajmuje mniej więcej od 3 do 6 miesięcy).
W Semstart konfigurując wizytówkę i kompleksowo ją optymalizując, trzymamy się 5 podstawowych kroków. Poszczególne etapy wyglądają następująco:
- weryfikacja podstawowych danych (które uzupełniłeś podczas zakładania GMB);
- research kategorii i podkategorii na najważniejsze słowa kluczowe (weryfikujemy, jakie wyrażenia kluczowe mają największy potencjał sprzedażowy);
- dodanie atrybutów w panelu Google Moja Firma (np. bezpłatny parking, wizyty online, dostawa tego samego dnia czy też dostępność Wi-Fi);
- stworzenie opisu firmy (z uwzględnieniem słów kluczowych – wizytówkę Google Moja Firma należy opisać w mniej więcej 250 słowach);
- opisanie świadczonych usług (w zakładce „Usługi” należy stworzyć opisy na ok. 300 znaków).
W celu uzyskania wysokich pozycji w Mapach Google opracowujemy dodatkowo wpisy do aktualności na temat firmy klienta – za sprawą tego procesu dostarczamy internautom regularnie odświeżany content. W zależności od formy współpracy możemy utworzyć business site dołączony do wizytówki Google Moja Firma (to rozwiązanie dedykujemy przedsiębiorcom, którzy nie mają własnej strony internetowej).
Jeśli chodzi od długofalowe działania – praktykujemy lokalny link-building (linkowanie lokalne oraz wizytówki NAP). Każdej osobie korzystającej z usług firmy Semstart polecamy regularnie dbać także o renomę swojego biznesu poprzez pozyskiwanie i odpowiadanie na opinie klientów.
Warto, żeby referencje składały się z minimum 200 znaków, były unikalne, zawierały fotografie prezentujące dany produkt (np. koszulkę w opakowaniu i na osobie), a dodatkowo były sfinalizowane merytorycznym komentarzem (w przypadku negatywnej referencji) lub podziękowaniem (jeśli opinia jest pozytywna).
Wizytówka Google Moja Firma – dlaczego warto posiadać profil GMB?
Poprawnie zoptymalizowany profil Google Moja Firma pozwala wypromować lokalnie konkretne usługi lub ofertę produktową. Dzięki temu można prowadzić skuteczne kampanie SEO w oparciu o rynek lokalny, trafiając do szerokiego grona zdecydowanych odbiorców wyróżniających się najwyższym prawdopodobieństwem dokonania konwersji.
Wizytówka Google Moja Firma ułatwia interakcję z klientami, zbudowanie wiarygodnego wizerunku marki, a co najważniejsze – przyczynia się do uzyskania wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Synergia powyższych korzyści poskutkuje lepszymi wynikami finansowymi Twojej firmy za sprawą dodatkowych leadów kontaktowych pozyskiwanych przy wykorzystaniu Map Google.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi odnośnie Google Moja Firma
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat wizytówki Google Moja Firma.
Ile kosztuje założenie wizytówki Google Moja Firma?
Google nie wymaga płatności za założenie wizytówki GMB. To w 100% darmowe rozwiązanie dedykowane osobom, które chcą zwiększyć liczbę potencjalnych klientów i zmaksymalizować konwersję (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi, zapisu do newslettera, pobrania aplikacji lub wypełnienia formularza kontaktowego).
Co daje wizytówka Google Moja Firma?
Poprawnie skonfigurowana wizytówka Google Moja Firma zmniejsza ryzyko problemów z kontaktem na linii klient → firma. Dzięki niej możesz regularnie aktualizować adres siedziby, numer telefonu czy też godziny otwarcia. Wprowadzone zmiany są widoczne zazwyczaj kolejnego dnia.
Za sprawą wizytówki Google Moja Firma wzbudzisz zaufanie pozytywnymi referencjami i zachęcisz potencjalnych interesantów do skorzystania z oferty Twojej firmy (np. dodając fotografie estetycznie i smacznie wyglądających potraw).
Warto również wspomnieć, że aktywna wizytówka GMB ułatwia dojazd do siedziby firmy – wystarczy, że klient wpisze nazwę Twojego przedsiębiorstwa i wejdzie w „Mapy”, a nawigacja poprowadzi go prosto pod wskazany adres.
Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma?
W celu stworzenia wizytówki Google Moja Firma należy wejść na stronę google.business.com, następnie zalogować się do konta Google i podążać za podpowiedziami deweloperów giganta z Mountain View.
Po jakim czasie pozycjonowanie w Mapach Google przyniesie satysfakcjonujące rezultaty?
Pierwsze efekty pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma będą widoczne po mniej więcej kilku dniach – w postaci dodatkowych wyświetleń lokalnych Twojego profilu w Google. W ciągu kolejnych miesięcy zauważysz rzeczywisty wzrost konwersji przekładającej się na maksymalizację liczby klientów, a co za tym idzie – budżetu przedsiębiorstwa, którego jesteś właścicielem.
Jak mierzyć skuteczność wdrożenia wizytówki Google My Business?
W Semstart do kompleksowej analityki wizytówki Google Moja Firma wykorzystujemy Google Analytics oraz narzędzie Surfer Local. Parujemy to narzędzie ze stroną klienta, podpinamy odpowiedni kod śledzenia i tworzymy konkretne zdarzenia. Dzięki temu jesteśmy w stanie zweryfikować wysłane formularze kontaktowe oraz poszczególne kliknięcia.