Copywriting – jak zacząć i zrobić to dobrze? 7 porad dla początkujących
Copywriting to interesujące zajęcie, które przyciąga wiele osób swoją formą pracy i elastycznością. Chcesz wejść do świata tej branży? Przygotowaliśmy 7 kompleksowych porad, które pomogą Ci postawić pierwsze kroki jako copywriter.
Copywriting – co to takiego?
Pisanie treści – to najprostsze wyjaśnienie pojęcia, jakim jest copywriting. Zadaniem osób pracujących w tej branży jest tworzenie różnorodnych tekstów na strony oraz blogi internetowe, profile w social mediach i wszędzie tam, gdzie potrzebne jest słowo pisane.
Chodzi tu przede wszystkim o przestrzeń cyfrową, ale copywriter może tworzyć też slogany reklamowe na ulotki, projektować menu restauracji czy redagować oferty handlowe.
Istnieje również rodzaj copywritingu oparty wyłącznie o pracę za pośrednictwem sieci internetowej. SEO copywriting to zajęcie, które polega na tworzeniu treści w oparciu o zasady pozycjonowania wyszukiwarek. Teksty tworzone przez taką osobę muszą być przyjazne nie tylko dla odbiorców, ale również dla robotów internetowych.
Jakie umiejętności powinien posiadać copywriter przed złożeniem CV?
Istotnym aspektem pracy w tym zawodzie jest umiejętność tworzenia wartościowych i unikatowych treści, które spełnią oczekiwania konkretnych grup odbiorców.
Jedną z najważniejszych zdolności, które musi posiadać osoba zainteresowana tą pracą, jest “lekkie pióro”. Chodzi tu o kreatywność, nienaganną polszczyznę i znajomość gramatyki. Jednak to nie wszystko. Niezbędne jest również płynne poruszanie się po zasobach internetowych w celu wyszukiwania informacji.
Odpowiedni research to bardzo ważny aspekt copywritingu – twórcy treści piszą na najróżniejsze tematy z wielu perspektyw. Jednego dnia może Ci trafić się zlecenie dotyczące pojemności silnika kosiarki, a kolejnego będziesz pisać na temat najmodniejszego odcienia szminki w tym sezonie.
W przypadku SEO copywritingu specyfika wykracza poza standardowe tworzenie tekstów. Umiejętność pisania oraz researchu dalej jest bardzo ważna, jednak w tym przypadku niezbędne są również inne umiejętności. Prace pisane pod wymogi SEO muszą spełniać szereg wytycznych, aby nadawały się do publikacji. Chodzi tu przede wszystkim o:
- znajomość zasad pozycjonowania
- dokonywanie analizy słów kluczowych
- odpowiednie użycie nagłówków
- nasycenie tekstu frazami kluczowymi
Jak wygląda praca copywritera?
Można powiedzieć, że początki tego zawodu sięgają starożytnego Sumeru, gdzie około 3000 lat p.n.e. wynaleziono pismo. Nie da się jednak zaprzeczyć, że w społeczeństwie praca jako copywriter jest postrzegana raczej jako produkt XXI wieku.
Nie jest to bezpodstawne. Wraz z rozwojem Internetu pojawiło się ogromne zapotrzebowanie na różnego rodzaju treści. Dzięki temu zawód copywritera mógł wykształcić się w takiej formie, w jakiej znamy go obecnie. Jak więc wygląda zawodowa rutyna copywritera?
Bez względu na to, czy copywriter jest związany umową z agencją, czy poszukuje zleceń na własną rękę, jego praca będzie polegała na tworzeniu treści zgodnych z wytycznymi. Zalecenia określają temat tekstu i jego długość, a w przypadku SEO również frazy kluczowe, które trzeba użyć.
Po wykonaniu zlecenia copywriter może przesłać tekst do weryfikacji. Poprawki, o ile są potrzebne, można nanieść po sprawdzeniu przez osobę odpowiedzialną za projekt. Bardzo często zlecane teksty są dość krótkie, co nie powinno wpływać na ich merytoryczność.
Jednym z najciekawszych aspektów pracy w tej branży jest elastyczność. W dużej mierze jest ona zależna od zasad panujących w danej firmie, jednak trzeba przyznać, że copywriterzy zazwyczaj mogą liczyć na wysoki poziom swobody.
Z racji tego, że do tworzenia treści wystarczy tylko laptop z dostępem do Internetu, copywriterzy mogą wykonywać swoją pracę z domu, w czasie podróży, podczas pobytu w innym kraju i to niezależnie od pory dnia lub nocy (o ile pamięta się o deadlinach).
Pierwsze kroki w copywritingu – poradnik
Niezależnie od tego, czy chcesz zostać tradycyjnym copywriterem, czy chcesz pogłębić swoją wiedzę o znajomość zasad SEO, Twoja droga do celu będzie wyglądać podobnie. Przygotowaliśmy 7 porad, które pomogą Ci postawić pierwsze kroki w branży.
#1 Czytaj
Pisanie bez czytania w zasadzie nie istnieje. Dzięki umiejętności przyswajania słowa pisanego możesz poznać nowe pojęcia, przyjrzeć się zasadom interpunkcji i zagłębić się w specyfikę poprawnego przekazywania myśli poprzez tekst.
Jeśli chcesz zostać copywriterem, powinieneś spojrzeć na słowo pisane jak na pole do obserwacji. Szczególną uwagę poświęć przede wszystkim takim treściom, które sam masz zamiar tworzyć. Zwracaj uwagę na to, jakie formy i schematy wykorzystują Twoi przyszli koledzy z branży.
Poza własnymi obserwacjami warto też skorzystać z wiedzy zawartej w poradnikach i książkach na temat copywritingu. Dzięki temu będziesz w stanie uporządkować swoją wiedzę oraz odróżniać jakościowe treści od tekstów na niskim poziomie.
#2 Weź udział w kursie
Jeśli zamiast poszukiwać wiedzy na własną rękę, wolisz zostać poprowadzony przez doświadczonego mentora, to dobrym rozwiązaniem będzie udział w kursie związanym z copywritingiem. Obecny rynek daje dostęp do szerokiej gamy szkoleń, dzięki którym możesz mieć dostęp do niezbędnej wiedzy w jednym miejscu.
Bardzo często w ramach szkolenia można również korzystać z konsultacji z nauczycielem lub uzyskać dostęp do zamkniętego forum, w którym jest możliwość zadawania pytań specjalistom.
Wybierając kurs, warto zwrócić uwagę na opinie innych uczestników oraz na kadrę, która będzie prowadzić szkolenie. Minusem takiego rozwiązania jest kwestia finansowa. Kompleksowe szkolenia często są dość drogie, a dostęp do szkolenia przyznawany jest np. na rok. Jeśli jednak jesteś pewny co do tego, że copywriting to Twoja droga, z pewnością początkowe wydatki zaowocują w przyszłości.
#3 Pisz do szuflady
W tym przypadku starą, dobrą “szufladę” możesz zastąpić folderem w rogu ekranu. Oczywiście nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby chwycić za ołówek i pisać teksty na papierze. Najważniejsze jest tutaj szlifowanie swojego warsztatu. Tworzenie pierwszych tekstów to nauka.
Wybierz interesujący Cię temat i spróbuj stworzyć treść na jego podstawie. Zastanów się, gdzie docelowo mogłaby znaleźć się Twoja praca. Po zakończeniu ćwiczenia zwróć uwagę na błędy i inne aspekty, które można poprawić. Ćwicząc warsztat w taki sposób, nie tylko nauczysz się pisać szybciej, ale będziesz w stanie wyeliminować pomyłki.
Jeśli masz na to ochotę, możesz również pokazać swoje prace innym i poznać ich opinię. Być może otrzymasz od nich cenne wskazówki. Nie zapominaj, że każdy z tekstów “do szuflady” w przyszłości może stać się częścią Twojego portfolio.
#4 Załóż blog
To rozwiązanie ma wiele zalet. Z jednej strony, możesz traktować swój blog podobnie jak wcześniej wspomnianą “szufladę”, z drugiej jest to otwarty plac do ćwiczeń. Dzięki działaniu w przestrzeni internetowej możesz szybciej poznać i zrozumieć reguły nią rządzące. Podczas wykonywania konkretnych zabiegów, będziesz w stanie zaobserwować, jak wpływa to na Twoją witrynę.
Być może nawet przyciągniesz do siebie grono odbiorców, co będzie oznaczało, że tworzone przez Ciebie treści są warte uwagi. Nie zniechęcaj się, jeśli tak się nie stanie. Na pojedyncze blogi i strony internetowe bardzo trudno trafić, a tutaj chodzi przede wszystkim o szlifowanie swoich umiejętności pisarskich.
W przyszłości Twoja strona może stać się również ciekawą formą portfolio.
#5 Poznaj narzędzia
W świecie copywritingu, zwłaszcza tego nastawionego na SEO, często będziesz korzystać z narzędzi, które ułatwiają pracę. Czasem bez ich obsługi niemożliwe jest wykonanie określonych czynności.
Absolutną podstawą tego typu narzędzi jest edytor tekstu – to obszar roboczy każdego copywritera. Poza tym warto poświęcić uwagę programom do analizy słów kluczowych, sprawdzania pisowni oraz systemom antyplagiatowym.
Istnieje szereg darmowych narzędzi np. od Googla. Jeśli chodzi o programy płatne, możesz sprawdzić, czy konkretni dostawcy oferują darmowy okres próbny. Dzięki temu poznasz wiele narzędzi, z którymi prawdopodobnie spotkasz się w przyszłej pracy.
#6 Zadbaj o markę osobistą
To ważny punkt zwłaszcza dla tych osób, które w przyszłości planują pracować jako copywriter-freelancer. Trzeba przyznać, że jest to rozwiązanie dające jeszcze większą elastyczność, niż współpraca z konkretną agencją. Wiąże się to jednak z koniecznością szukania zleceń na własną rękę.
W tym przypadku kreowanie marki osobistej pozwoli Ci na szybsze i efektywniejsze pozyskiwanie klientów. Ludzie chętniej kupują produkty i usługi u osób, które znają i lubią. Zainteresowany usługą chętniej zamówi tekst od znanego copywritera z Instagrama niż od anonima z ogłoszenia.
Nie stroń od pokazywania siebie i swojej pracy w social mediach. To doskonałe narzędzie do zwiększania zasięgów i pozyskiwania nowych klientów.
#7 Szukaj zleceń
Zastanów się, co Ci bardziej odpowiada. Wolisz korzystać z dobrodziejstw bycia wcześniej wspomnianym freelancerem? A może preferujesz stabilność wynikającą z pracy w konkretnej agencji?
Szukając zleceń na własną rękę, warto skorzystać z możliwości portali dla wolnych strzelców, gdzie możesz znaleźć ogłoszenie lub przedstawić swoją ofertę. Wśród tego typu stron można wyróżnić m.in. Useme, Oferteo czy Fiverr.
W przypadku współpracy z agencją poszukuj pracy z odpowiadającymi Ci warunkami. Specyfika branży copywriterskiej pozwala na zatrudnienie w firmie mającej siedzibę nawet na drugim końcu kraju – o ile pracodawca daje możliwość pracy zdalnej.
Copywriting – ile można zarobić?
Bardzo często copywriterzy rozliczają się na zasadzie stawki za 1000 zzs (znaków ze spacjami). W zależności od długości tekstu twórca zarobi określoną kwotę. Początkujący copywriterzy mogą liczyć na wynagrodzenie rzędu 10-15 zł za każde 1000 zzs.
Cena wzrasta w przypadku tekstów specjalistycznych, np. medycznych czy politycznych. W tym przypadku copywriter poza omówionymi tu umiejętnościami, powinien posiadać wiedzę z zakresu konkretnej dziedziny, by stworzyć merytoryczny i interesujący tekst.
Współpracując z agencją na zasadzie umowy o pracę możesz liczyć na stałe zarobki, które w przypadku tego zawodu wahają się od 3500 zł do nawet 6000 zł lub więcej.
Podsumowanie
Copywriting to tworzenie tekstów na strony internetowe i do mediów społecznościowych oraz na ulotki, ogłoszenia, reklamy i wszędzie tam, gdzie potrzebna jest treść. Zazwyczaj jednak jest to przestrzeń cyfrowa.
Osoby pracujące w tej branży potrafią tworzyć wartościowe i unikatowe treści, prowadząc jednocześnie odpowiedni research. Często korzystają również z narzędzi ułatwiających pracę.
Jeśli myślisz o zawodzie copywritera, powinieneś zacząć od ćwiczenia swoich umiejętności pisarskich oraz kompletowania portfolio. Kolejnym krokiem jest zatrudnienie się w agencji lub działanie jako freelancer.
Skoro już wiesz, jak może wyglądać Twoja przygoda z copywritingiem i chcesz spróbować swoich sił – możesz zacząć działać. Powodzenia!