Jak komitety wyborcze wykorzystują reklamy na FB?
Do wyborów dwa tygodnie. Ulice obwieszone plakatami wyborczymi. Czy podobnie obwieszone są reklamami aktualności w portalach społecznościowych? Sprawdźmy.
Po co? Z ciekawości oraz po to by pokazać możliwości analizy reklam konkurencji. Jeśli prowadzisz biznes i chcesz sprawdzić jakie reklamy prowadzi konkurencja to masz taką możliwość z pomocą Biblioteki Reklam FB.
Jest ważna różnica.
Przy reklamach prowadzonych przez twoją konkurencję nie zobaczysz, jakie kwoty wydają na kampanie czy poszczególne reklamy. Natomiast przy reklamach politycznych te dane są widoczne. To pokłosie afery z wykorzystaniem reklam Facebooka przy ostatnich wyborach prezydenckich USA. Od tego czasu Facebook stara się być w tych kwestiach bardziej transparenty – stąd Biblioteka Reklam, dane o wydatkach przy kampaniach politycznych oraz dodatkowe wymagania dla reklamodawców takich reklam.
Jakie dane można sprawdzić? Na przykład kreacje reklamowe, ale można też podejrzeć sumę wydatków:
Oraz po kliknięciu w reklamę szczegóły odnośnie zasięgu, jej budżetu oraz kilka informacji na temat odbiorców:
Jak widać, całkiem ciekawe dane na temat odbiorców i wydatków.
Sprawdźmy jak 10 komitetów biorących udział w wyborach parlamentarnych wykorzystuje reklamy na Facebooku.
Mała uwaga odnośnie pozycji „Łączne wydatki”, widocznej na screenach niżej. Obejmuje ona wydatki na kampanie reklamowe od marca. Po drodze mieliśmy wybory do europarlamentu i część wydatków z tej pozycji dotyczy właśnie wydatków na reklamy dotyczące tamtych wyborów.
Lista Nr 1 – KOMITET WYBORCZY POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE
Małe zaskoczenie. Wygląda na to, że PSL nie prowadzi żadnych reklam:
Lista Nr 2 – KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ
Tutaj widać umiarkowane wydatki, od marca wydane było nieco ponad 100,000 zł (tu większa część tej kwoty prawdopodobnie wydana została na kampanię do UE). Obecnie wydatki to kilka tysięcy złotych tygodniowo.
Promowane są głównie reklamy na polubienia profilu oraz wyświetlenia spotów:
Lista Nr 3 – KOMITET WYBORCZY SOJUSZ LEWICY DEMOKRATYCZNEJ
Lewica zdaje się kłaść nacisk na reklamy w ostatnich tygodniach kampanii. Widać to po wydatkach za ostatnie 7 dni – ponad 42,000zł, gdzie wcześniej były dużo mniejsze.
Przykłady reklam:
Jest dość dużo różnych kreacji reklamowych, poruszających różne tematy – kościół, środowisko, służba zdrowia itd.
Lista Nr 4 – KOMITET WYBORCZY KONFEDERACJA WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ
Konfederacja prowadziła aktywną kampanię reklamową przed wyborami do parlamentu europejskiego i to na nie wydana została większa część kwoty 184,000zł. Obecnie prowadzone są podstawowe działania w małych kwotach:
Promowani są raczej poszczególni kandydaci lub sam program. Przykład:
Lista Nr 5 – KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA PO .N IPL ZIELONI
Lider jeśli chodzi o wydatki na reklamę. Tylko ostatni tydzień to ponad 600,000zł, od marca prawie 1,700,000zł.
Reklam jest ponad kilkadziesiąt. Wiele, tych skierowanych do przedsiębiorców, przypomina o wyższym ZUS od stycznia 2019. Inne dotyczą środowiska, służby zdrowia.
Lista Nr 6 KOMITET WYBORCZY PRAWICA
Brak reklam w obecnych wyborach. Były tylko małe działania przy okazji wyborów do europarlamentu.
Lista Nr 7 KOMITET WYBORCZY AKCJA ZAWIEDZIONYCH EMERYTÓW RENCISTÓW
Brak reklam, nie mają strony FB, tylko grupę https://www.facebook.com/groups/2358102734222325/.
Lista Nr 8 – KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW KOALICJA BEZPARTYJNI I SAMORZĄDOWCY
Tylko jedna reklama odnośnie decyzji o starcie do wyborów.
Lista nr 9 – KOMITET WYBORCZY SKUTECZNI PIOTRA LIROYA-MARCA
Brak działań:
Lista Nr 10 – KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW MNIEJSZOŚĆ NIEMIECKA
Na ostatnie tygodnie mniejszość niemiecka zaczęła przeznaczać niewielkie kwoty na reklamę:
Promowani są głównie kandydaci:
Podsumowując
Połowa komitetów nie prowadzi żadnych działań reklamowych na Facebooku. W przypadku niektórych nie jest to zaskoczenie, są jednak komitety będące na granicy progu wyborczego, które nie wykorzystują płatnego kanału.
Z komitetów, które prowadzą reklamy na FB tylko kilka przeznacza kwoty, które pozwalają budować jakieś sensowne zasięgi. Mocno działa tu Koalicja Obywatelska. Druga jest Lewica, która prawdopodobnie w ostatnich tygodniach będzie wydawała więcej.
Przygotowując ten tekst sądziliśmy, że będziemy mogli pokazać więcej ciekawych danych. Jak widać, nadal dominuje marketing w postaci obwieszania płotów portretami kandydatów i inne tradycyjne metody typu spoty radiowe itd.
Jednak głównym celem tego tekstu jest przede wszystkim pokazanie możliwości analizy działań reklamowych z pomocą Biblioteki Reklam na ciekawym przykładzie kampanii wyborczej. W końcu następne wybory parlamentarne dopiero za cztery lata ;).