Marketing lokalny – reklamy i pozycjonowanie regionalne

W poradniku:

  • na czym polega marketing lokalny
  • w jakie kanały warto inwestować
  • czy można prowadzić efektywny marketing lokalny samodzielnie
  • jakie budżety na reklamy są potrzebne jeśli prowadzimy w regionie (i czy jest to tańsze od działań ogólnopolskich)
  • najczęstsze błędy popełniane przy promocji lokalnej firmy
  • jak analizować konkurencję
  • najlepsze praktyki i pomysły, które pomogą wyróżnić się na tle konkurencji

Zapraszamy do czytania.

Marketing lokalny skupia się na promocji firmy i zdobyciu klientów w danym regionie. O ile wykorzystamy tu podobne kanały ruchu jak przy pozycjonowaniu ogólnokrajowym to jednak konkretne strategie będą się już tutaj mocno różniły. Celem tego poradnika jest zapoznanie właścicieli firm lokalnych z kanałami ruchu, które można wykorzystać oraz różnymi strategiami dotarcia do klienta.

Nie trzeba stosować wszystkich przedstawionych taktyk od razu. Można wdrażać poszczególne elementy strategii promocji lokalnej firmy etapami – na przykład zaczniesz działania promocyjne od reklam, a później dodasz do nich pozycjonowanie itd.

Kanały ruchu

Można rozbić kanały ruchu na wiele szczegółowych pozycji. Dla uproszczenia skupimy się na tych najważniejszych przy promocji regionalnej firmy:

1Ruch z reklam

użytkownik klika reklamę prowadzoną w Google Ads, Facebook Ads lub innych

2Ruch organiczny z wyszukiwarki

użytkownik szuka danej frazy związanej z twoją usługą i trafia na wynik, który po kliknięciu przenosi go na twoją stronę

3Ruch z social media i serwisów zewnętrznych

użytkownik zauważa profil twojej firmy, ogłoszenie i zapoznaje się bliżej z jego zawartością

Każdy z tych kanałów wymaga osobnego podejścia i osobnych strategii. Jeśli będziesz w stanie prowadzić skuteczną promocję na każdym z tych kanałów to Twoja firma powinna się rozwijać i zdobywać nowych klientów właśnie z pomocą tych trzech kanałów.

Analiza lokalnej konkurencji

Każda branża jest unikalna, różni się poziomem konkurencji, potrzebnych nakładów czasu i pieniędzy na skuteczną promocję. Zanim zdecydujesz się na konkretne działania, zacznij od analizy konkurencji. Dzięki niej dowiesz się jakie kanały wykorzystują konkurencji. O dokładnej analizie konkurencji napiszemy w osobnym artykule. Natomiast najważniejsze, praktyczne informacje przydatne podczas analizy konkurencji zebraliśmy niżej:

  • Sprawdź czy konkurencja reklamuje się na Facebooku i Instagramie. Zrobisz to z pomocą Biblioteki Reklam Facebooka – pokazaliśmy jak z niej korzystać tutaj.
  • Sprawdź, kto pojawia się na najpopularniejsze zapytania w sekcji reklam Google Ads
  • Sprawdź, kto pojawia się na najpopularniejsze zapytania w top 10 (pod reklamami, 10 wyników organicznych)
  • Sprawdź stronę
  • Sprawdź kto wykorzystuje możliwości serwisów zewnętrznych
  • Sprawdź profile social media twoich konkurentów – czy je prowadzą, jak często dodają posty, o jakim charakterze

Po co analiza konkurencji, na co zwrócić uwagę?

Szukasz inspiracji. Nie chodzi o kopiowanie rozwiązań konkurencji, ale możesz sprawdzić co robi – jakie hasła reklamowe stosuje, jakie robi promocje itd.

Szukasz też informacji o tym czego konkurencja nie robi. Przykładowo jeśli mało konkurentów prowadzi reklamy Google Ads to warto będzie sprawdzić to źródło ruchu, bo przez niską konkurencję koszty kliknięć nie powinny być wysokie.

Cztery fundamenty pod udane działania promocyjne w regionie

Zanim przejdziesz do wdrażania konkretnych działań promocyjnych jak reklamy czy pozycjonowanie to powinieneś mieć dopracowane cztery poniższe fundamenty. Dzięki nim prowadzone działania przyniosą lepszy efekt i łatwiej będzie mierzyć ich skuteczność.

1) Strona internetowa

Zainwestuj w stronę internetową. Na początek wystarczy prosta strona, ale niech cokolwiek fizycznie istnieje. Niestety, coraz częściej zdarza się, że osoby zakładające lokalny biznes uważają, że strona jest im niepotrzebna i wystarczy tylko profil firmy na Facebooku. To błędne myślenie z wielu powodów – najważniejszy z nich to taki, że jeśli założysz tylko profil na Facebooku i nie będziesz miał strony to zawężasz działania tylko do konkretnego kanału i nie dywersyfikujesz ruchu (bez strony trudniej zdobywać ruch organiczny itd.).

Tip – jeśli nie chcesz w ogóle inwestować w stronę internetową to załóż i wypełnij dane w wizytówce Google Moja Firma. Następnie w panelu Google Moja Firma wygeneruj stronę internetową. Warto chociaż zainwestować w domenę, bo te standardowe nie wyglądają profesjonalnie.

2) wizytówka Google Moja Firma

Najlepiej wizytówkę firmy Google Moja Firma założyć już na samym początku. Najczęstszy błąd to założenie i podanie tylko podstawowych danych i brak dalszej optymalizacji. W miarę możliwości, po zweryfikowaniu profilu, uzupełnij wszystkie możliwe pola. Szczególnie zwróć uwagę na sekcje O firmie, Usługi, Produkty.

Tip – gdzie jest możliwość to rozbij usługi i produkty na części. Jeśli np. prowadzisz warsztat samochodowy to nie dodawaj tylko jednej usługi naprawa aut. Wylistuj (i opisz) wszystkie usługi jakie świadczysz np. geometria kół, przeglądy rejestracyjne, ustawianie świateł, wymiana szyb itd. Dzięki temu łatwiej odnajdą twoją firmę osoby szukające tych konkretnych usług.

3) profile social

Załóż profile firmowe w social media – minimum to profil na Facebooku. Będą potrzebne jeśli będziesz chciał prowadzić reklamę na Facebooku.

4) wgrany Piksel facebooka, założony Google Analytics i zweryfikowane Search Console

Piksel Facebooka wgrany na stronę będzie zbierał informacje o odwiedzających i ułatwi prowadzenie kampanii reklamowych w przyszłości. Google Analytics pozwoli na analizę ruchu. Search Console pozwoli na analizę ruchu oraz zadbanie o poprawne działanie strony internetowej twojej firmy. Wgranie i założenie tych narzędzi są często pomijane, szczególnie zaraz po założeniu biznesu. A dane mogą bardzo pomóc przy analizie i prowadzonych dalszych działaniach marketingowych.

Od czego zacząć działania promocyjne – lista od najważniejszych działań i obszarów

Budżet na działania marketingowe zazwyczaj jest ograniczony. W takich sytuacjach pozostaje decyzja jak go najlepiej wykorzystać. Są różne podejścia, ale bazując na współpracy z wieloma klientami z różnych branż możemy dać poradę, która raczej będzie uniwersalna dla większości branż. Poniżej prezentujemy działania i obszary od najważniejszych. Jeśli masz ograniczony budżet to zaczynasz od pierwszego i potem wraz z rozwojem firmy dodajesz kolejne. Jeśli masz budżet który pozwala działać równolegle w kilku obszarach np. 1, 2 i 3 to od razu zaczynasz w tych trzech obszarach.

1) Zacznij od reklam

Nawet jeśli budżet jest mocno ograniczony to skup się na najtańszych sposobach promocji płatnej. Kliknięcia są drogie w Google Ads? To skoncentruj działania na reklamach zasięgowych w ramach Facebooka czy Google ale z pomocą reklamy display (graficznej). Reklamy sprowadzą ruch od razu po uruchomieniu kampanii. Wraz z ruchem jest szansa na pojawienie się nowych klientów. Możesz prowadzić działania reklamowe, które będą przekierowywały użytkowników na twoją stronę internetową lub działania skierowane na promocję postów i profili w social media.

Nacisk na reklamy ma sens, szczególnie że mówimy tu o promocji w regionie. Przez to będziesz chciał skierować reklamę do mieszkańców danego miasta czy konkretnego regionu. Takie zawężenie wpływa na niższe koszty reklam (w porównaniu jakbyś musiał prowadzić reklamy na cały kraj).

2) Zoptymalizuj wizytówkę Google Moja Firma

Jak wspomnieliśmy, poświęć czas na wypełnienie wszystkich pól, szczególnie usług i informacji o firmie. Optymalizacja wizytówki nie jest trudna. Znajdziesz w internecie sporo poradników jak to zrobić.

3) Zoptymalizuj stronę internetową

W optymalizacji strony jest kilka ważnych elementów jak:

  • struktura – czyli jak rozbita jest strona na podstrony, jak podzielona jest oferta itd.
    optymalizacja nagłówków, metatagów – czy słowa kluczowe zostały użyte w najważniejszych miejscach na stronie
  • treści – dobrze przygotowane treści pozwolą pojawiać się wyżej w wynikach jak również zdobywać ruch długoogonowy
  • inne aspekty techniczne

Jeśli masz pewne doświadczenie techniczne to znajdziesz poradniki, które tłumaczą na czym polega optymalizacja i o co warto zadbać. Jednak dla większości właścicieli biznesów lepszym wyjściem będzie zlecenie audytu specjalistom – czy to agencji SEO czy specjaliście. W przypadku stron firmowych, które zazwyczaj nie są tak rozbudowane jak sklepy e-commerce, koszt takiego audytu nie będzie bardzo duży i raczej zamknie się w widełkach 1000-1500zł. Są to dobrze zainwestowane pieniądze, bo będziesz miał wtedy pewność że strona jest zoptymalizowana. Szczególnie warto pamiętać o tym, aby rozbić usługi na kilka podstron – dzięki temu łatwiej będzie je pozycjonować. Na stronie, która zajmuje się projektami ogrodów, możemy dodać kilka podstron – każda o innej usłudze.

https://zielonechwile.pl/projektowanie-ogrodow-wroclaw/
https://zielonechwile.pl/instalacja-elektryczna-w-ogrodzie-wroclaw/
https://zielonechwile.pl/zakladanie-trawnika-wroclaw/

4) Rozwijaj profile w social media

Budowa zasięgów czy grupy osób obserwujących twoje profile social media zajmuje dużo czasu. Szczególnie na samym początku. Dlatego gdy będziesz miał za sobą najważniejsze etapy wymienione wyżej to warto poświęcić uwagę na obecność i strategię działań twojej firmy w social media. Profile rozwijasz głównie na 2 sposoby – poprzez regularne publikacje nowych postów oraz poprzez reklamę nastawioną na promocję postów czy zdobycie nowych obserwujących.

5) Wykorzystaj serwisy zewnętrzne

Sprawdź, które duże agregatory i serwisy ogłoszeniowe pojawiają się wysoko i dodaj tam ogłoszenia (o tej strategii piszemy dalej).

6) Pozycjonowanie

Możesz pozycjonować stronę samodzielnie lub zlecić agencji/specjaliście. Zależy od twojej wiedzy, czasu. Na pozycjonowanie składa się odpowiednia optymalizacja strony (to załatwiliśmy już w punkcie 2) oraz linkowanie i wzmacnianie domeny. I z tym jest problem bo dość łatwo można tu popsuć sporo rzeczy. Dlatego czy to będziesz robił sam czy zlecał na zewnątrz, warto doczytać na czym polega dobre linkowanie by uniknąć choćby nawiązania współpracy z nieuczciwą agencją, która podlinkuje twoją stronę tylko z katalogów i zniszczy domenę.

Dlaczego pozycjonowanie dopiero na 6 pozycji a nie wyżej? Pozycjonowanie lokalne bardzo opłaca się w długim terminie 6, 12 miesięcy czy czasem dłuższym (zależy od niszy). Jest jednak to opóźnienie pomiędzy rozpoczęciem działań a pojawieniem się ruchu. Dodatkowo związane jest z kosztami. Dlatego w naszej ocenie lepiej zacząć od kampanii reklamowej a pozycjonowanie dodać jak pojawi się ruch (z reklam, innych źródeł) i pierwsi klienci i będziesz chciał dalej rozwijać firmę.

Reklamy lokalne – na co zwrócić uwagę

Reklamy warto dopasować do wielkości miasta czy regionu, w którym chcesz się promować. Która będzie najlepsza dla ciebie zależy od niszy, ale na bazie pracy z klientami różnych branż i miast mamy następujące spostrzeżenia i porady.

Przypadek 1 – mała, średnia miejscowość (region)

Jeśli to małe miasto (kilkadziesiąt tys. mieszkańców) to dobrze sprawdzi się reklama na Facebooku i od niej zacznij. Łatwiej dotrzesz do większej grupy potencjalnych klientów, szczególnie jeśli zestawić to z reklamą tekstową Google Ads. W przypadku małych miejscowości pewne usługi szukane są rzadziej, w mniejszych ilościach.

Tutaj liczba wyszukań w Google dla zapytania pizzeria sieradz:

pizzeria-sieradz-liczba-wyszukan

Natomiast z pomocą reklamy na Facebooku dotrzesz do dużo większej grupy potencjalnych klientów niż wspomniane 430. Wystarczą tu już budżety na reklamy zaczynające się od 500-1000zł miesięcznie.

Nie znaczy to, że reklama tekstowa Google nie ma w ogóle racji bytu. Nawet jeśli jest nieco mniej wyszukań to dalej może to być np. wysoko marżowa usługa i warto żeby reklama twojej firmy pojawiała się wysoko przy odpowiednich zapytaniach. Tu również możesz zawęzić wyświetlanie do regionu i do określonych grup fraz. Zależnie od konkurencji, wielkości miasta, liczby i kosztów kliknięć zalecane budżety minimum są w przedziale 300-1000zł. Na przykład dla mechanika w małym mieście powinien wystarczyć budżet rzędu 300-500zł, z kolei dla kosmetyczki z nieco większego miasta potrzebny budżet na reklamy to przedział 500-1000zł minimum.

Przypadek 2 – duże miasta (region)

To lustrzane odbicie przypadku 1. O ile tam mogłeś prowadzić reklamę na Facebooku w całym regionie i dość tanio dotrzeć do mieszkańców czy reklamować się na główne frazy związane z firmą w Google to tutaj w przypadku dużego miasta trzeba zastosować bardziej przemyślaną strategię.

W przypadku Facebooka prowadzenie kampanii reklamowej w całym regionie może być dobrym rozwiązaniem lub rozwiązaniem mało efektywnym. Trzeba ustalić skąd najczęściej są twoi klienci, jaki jest charakter usługi.

Przykład 1 – firma ma klientów mieszkających/pracujących w pobliżu i reklamy na całe miasto/region będą mało efektywne

Zazwyczaj sprawdza się zawężenie reklam do danego obszaru (dzielnica lub po prostu obszar X kilometrów w odległości od twojej firmy). Chodzi o kierowanie reklam do grup osób, które faktycznie mogą chcieć przyjść. Co z tego że reklama będzie miała odpowiednie zasięgi jeśli będzie wyświetlana osobom 30km od twojej firmy, którym nie będzie się chciało tyle jechać na wymianę opon czy makijaż.

Przykład 2 – kliknięcia w Google Ads są bardzo drogie i reklamy Facebook w całym regionie mogą być efektywne

Są branże, gdzie konkurencja jest wysoka co przekłada się na koszty kliknięć dochodzące do kilkudziesięciu złotych.

dentysta-koszty-klikniec

W takim przypadku sensowniejsza może się okazać reklama na Facebooku i Instagramie prowadzona w całym regionie. Potencjalnie przy takich samych nakładach dotrzesz do większej liczby klientów. Oczywiście wymaga to odpowiednich testów grup odbiorców, kreacji reklamowych itd. Natomiast jest to na pewno alternatywa do działań w regionie, jeśli koszty kliknięć są wysokie.

No właśnie, co z reklamami tekstowymi Google Ads w przypadku dużych miast? Dużo zależy tu od twojego budżetu na reklamy. Jeśli jest on większy to można prowadzić reklamy Google na najważniejsze słowa kluczowe dla twojej branży. Jeśli jednak jest ograniczony wtedy trzeba poszukać tańszych alternatyw jak frazy długoogonowe itp.

Pozycjonowanie lokalne – warto wiedzieć

W pozycjonowaniu lokalnym celem jest zdobycie klienta z pomocą wyszukiwarki.

Najczęściej twoja firma będzie:

  • działała w konkretnym mieście lub w całym regionie i kilku/kilkunastu miejscowościach
  • będzie miała w ofercie więcej niż jedną usługę / produkt

Wszystkie te aspekty powinny być uwzględnione w strukturze strony. Mówiąc prosto – lepiej jest jeśli najważniejsze usługi mają osobne podstrony niż gdy są zebrane razem jako lista. Taki błąd często powielany jest na stronach typu one-pager gdzie usługi przedstawione są jako zwykła lista.

Dopilnuj żeby na stronie najważniejsze usługi miały osobne adresy URL, przykłady:

Co do miejscowości to jest tutaj kilka scenariuszy. Najlepsze rozwiązanie podpowie Tobie specjalista seo na etapie audytu. Jeśli świadczysz usługi konkretnie w kilku miejscowościach to zazwyczaj wystarczy uwzględnić je w optymalizacji nagłówków.

Jeśli jednak tych miejscowości jest więcej to wtedy tworzysz dla najważniejszych z nich landingi (podstrony), które zawierają szczegóły o świadczonych usługach.

Ruch z serwisów zewnętrznych

Prosta ale efektywna strategia. Może nie nadaje się do każdej branży, ale w dużej części się sprawdza a często pomijana jest przez konkurencję. Wpisz najważniejsze nazwy usług czy towarów związanych z twoją branżą, zawężone do twojego miasta – np. auto do ślubu Sieradz, docieplanie domu Opole itd. Dość często w pierwszej dwudziestce wyników będą pojawiały się serwisy jak OLX, gratka i inne. Mają one ruch z dwóch wyszukiwarek:

  • wyszukiwarki Google, czyli tak jak wyszukałeś wyżej
  • wewnętrznej wyszukiwarki – ktoś szuka danej usługi z pomocą wyszukiwarki OLX

Plus oczywiście osoby przeglądające te portale bezpośrednio.

W skrócie, jest tu sporo użytkowników i osób do których możesz dotrzeć.

Zrób listę tych portali i agregatorów, które pojawiają się wysoko dla Twojej branży. Następnie dodaj tam swoje ogłoszenia. Koszty różnią się zależnie od serwisu – w niektórych dodanie będzie bezpłatne ale za to będą płatne opcje promocji, w innych będziesz musiał zapłacić kilka złotych za dodanie każdego ogłoszenia. Z reguły jednak nie są to duże koszty.

Zarządzanie reputacją a marketing regionalny

Opinie to ważny element marketingu, szczególnie marketingu lokalnego. Mają one wpływ na wybór klienta, dlatego warto uwzględnić ten element w swojej strategii promocji firmy w regionie.

Skąd brać opinie i gdzie je pokazywać? Już na początku działania firmy pamiętaj, żeby prosić zadowolonych klientów o opinie. Mała część wystawi bez przypomnienia, jednak zwykła prośba pomoże zwiększyć tu procent klientów zostawiających opinie.

Gdzie je mają wystawiać? Najważniejsze są dwa miejsca:

  • wizytówka Google Moja Firma
  • profil firmy na Facebooku

Możesz przygotować odpowiedni email lub kartę/wizytówkę, która będzie podawała klientom informacje gdzie znajdą profile twojej firmy i gdzie mogą dodać opinie.

Przyda się też sekcja opinii klientów na stronie internetowej. Tu po prostu kopiujesz opinie z wizytówki Google Moja Firma oraz z profilu na Facebooku i umieszczasz na stronie internetowej.

Pamiętaj też, by być aktywnym po otrzymaniu opinii. Odpowiadaj na każdą opinię, nie tylko te negatywne. Ktoś dał 5 gwiazdek i napisał kilka dobrych słów i usłudze? Kliknij odpowiedz i podziękuj. To zwiększy aktywność na twoich profilach jak i będzie dobrze postrzegane przez innych potencjalnych klientów.



CZĘSTO

Zadawane pytania

Jakie reklamy warto prowadzić w przypadku marketingu lokalnego?

Reklamy Facebook, Instagram, reklamy tekstowe Google Ads. W tej kolejności. Reklamy w social mediach sprawdzą się jak będziesz chciał dotrzeć do dużej liczby potencjalnych klientów. Reklamy Google Ads sprawdzą się kiedy chcesz dotrzeć do osób szukających konkretnej usługi/produktu (które są zazwyczaj wysoko marżowe).

 

 

Czy mogę prowadzić działania marketingowe samodzielnie?

Można, wtedy zamiast płacisz komuś za usługę wykonujesz ją sam. Na to potrzebny jest oczywiście czas i chęć do nauki. Zazwyczaj szuka się tu kompromisu i te łatwiejsze rzeczy jak prowadzenie profili social media wykonuje właściciel lub delegowana osoba a trudniejsze jak pozycjonowanie czy audyt seo są zlecane.

 

 

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

Cena zależy od agencji czy specjalisty. U nas wyceny zaczynają się od przedziału 600-800zł.

 

 

Jaki budżet jest potrzebny na prowadzenie działań reklamowych w regionie?

Wszystko zależy od niszy i wielkości miasta/regionu, gdzie chcesz się reklamować. Dla większości biznesów sprawdzają się następujące budżety – budżety na reklamę od 500-1000zł gdy działasz w małym mieście, budżety na reklamę od 1000zł gdy działasz w większym mieście, w bardziej konkurencyjnej niszy. To budżety minimalne.

 

 

Czy potrzebuję strony internetowej by promować swoją stronę w regionie?

Nie potrzebujesz. Obecnie dość często właściciele nowych biznesów zakładają tylko profile firmowe na Facebooku i nie chcą inwestować w stronę. W naszej ocenie jest to błąd bo ograniczasz się tylko do jednego kanału (social media). Stronę internetową można wykonać bardzo tanio i zawsze się przyda.

Sprawdź też:

Porozmawiajmy

Powiedz nam czego potrzebujesz

Kontakt