Pozycjonowanie czy reklamy gabinetu dentystycznego – co wybrać?

Jak zawsze, najlepiej sprawdza się kompleksowe podejście, czyli działania marketingowe w każdym obszarze (kanale), który może sprowadzić ruch. Żeby zrozumieć dlaczego, wystarczy spojrzeć na wyniki wyszukiwania dla przykładowych fraz jak dentysta kraków:

 

wyniki-lokalne-dentysta
 

Widać, że mamy reklamy, zaraz pod nimi są propozycje wyników lokalnych (mapki) a jeszcze niżej zaczynają się wyniki organiczne (bezpłatne).

To wersja na komputerze, natomiast na smartfonach przewinięcie do wyników organicznych zajmie jeszcze więcej czasu.

Dlatego próba znalezienia się w każdej z powyższych części da najlepsze efekty. Jeśli jednak masz ograniczony budżet to może być wskazane skupienie się na promocji tylko w jednym obszarze (najczęściej będą to reklamy choć to wymaga też indywidualnego sprawdzenia konkurencji).

Rynek usług dentystycznych – konkurencja w Polsce

Liczba dentystów w stosunku do liczby mieszkańców plasuje Polskę na odległym 32 miejscu w Europie. Nie znaczy to jednak, że konkurencji nie ma i promocja własnego gabinetu będzie łatwa.

Podobnie jak przy marketingu lokalnym w innych branżach, również i tu obserwujemy znacznie większą konkurencję w większych miastach.

Przekłada się to na koszty. Promocja gabinetu dentystycznego w większych miastach jest trudniejsza i wymaga większych budżetów na marketing niż w przypadku miast mniejszych lub średnich. O zalecanych budżetach piszemy dalej w osobnej sekcji.

Turystyka medyczna a gabinety dentystyczne

Przy promocji gabinetu najczęściej będzie prowadzony marketing lokalny tzn. zarówno działania SEO oraz reklamy będą prowadzone dla danego miasta i ewentualnie pobliskiego regionu. Jeśli gabinet ma szeroką gamę usług, w tym tych droższych i bardziej skomplikowanych (implanty, protezy itd.) można rozważyć marketing nastawiony na ściągnięcie pacjentów z innych krajów.

Usługi stomatologiczne w krajach zachodnich są bardzo drogie, więc wiele osób szuka tańszych rozwiązań. Polskie gabinety dentystyczne mają opinię dobrych i atrakcyjnych cenowo co zachęca osoby z zagranicy do szukania dentystów w Polsce.

Szczególnie jeśli są do tego predyspozycje związane z położeniem miasta, w którym działa dany gabinet. Przykłady:

  • gabinet znajduje się blisko granicy z Niemcami
  • gabinet znajduje się w mieście, które ma lotnisko
  • gabinet znajduje się blisko autostrady

Poniżej zapytania dla Słubic (miasto znajduje się po drugiej stronie Frankfurtu nad Odrą):

 

dentysta-szukanie-za-granica
 

Sytuacja jest indywidualna dla każdego miasta i regionu. Przykładowo Gdańsk również jest popularnym celem turystyki medycznej, w tym osób szukających pomocy stomatologa. Są to pacjenci głównie z krajów skandynawskich, gdzie usługi medyczne są dużo droższe.

Jeśli widzisz potencjał do ściągnięcia pacjentów z zagranicy to należy pamiętać o kilku sprawach.

Przede wszystkim najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie strony internetowej w kilku językach. Przy okazji tłumaczenia zadbaj o przygotowanie cennika w kilku najważniejszych walutach (euro, złoty, funt) tak by klient zza granicy od razu wiedział jakich cen może się spodziewać.

Z gotową stroną możesz zacząć prowadzenie działań reklamowych oraz pozycjonowanie. W większości przypadków lepiej nacisk położyć na reklamy, bo pozwalają one na odpowiednie targetowanie odbiorców. Dla przykładu – gabinet znajduje się po polskiej stronie, blisko granicy z Niemcami. Możesz wybrać w których niemieckich miastach i rejonach prowadzić działania reklamowe. Dzięki temu lepiej wykorzystasz budżet.

Pozycjonowanie gabinetu dentystycznego

Przy pozycjonowaniu gabinetu jak zawsze ważne są dwa obszary:

  • strona internetowa i jej optymalizacja
  • linkowanie – wzmocnienie domeny linkami z zewnątrz

W przypadku strony internetowej chodzi szczególnie o obszary jak:

  • odpowiednie optymalizację meta tagów
  • przygotowanie odpowiednich treści
  • rozbicie struktury na podstrony zabiegów – czyli zamiast jednej podstrony z listą 20 różnych zabiegów lepiej jest przygotować 10-20 podstron dla najważniejszych zabiegów i tam je odpowiednio opisać
  • wykorzystanie linkowania wewnętrznego do wzmocnienia poszczególnych podstron

Z pomocą optymalizacji dążymy do tego, by strona pojawiała się wysoko nie tylko na główne frazy jak dentysta toruń, ale również na frazy związane z poszczególnymi zabiegami jak implanty toruń itd. To zapewni szeroki ruch z większej liczby fraz.

Linkowanie to obszerny temat. W skrócie, celem jest tutaj pozyskanie linków z różnych miejsc. Można pozyskać linki jak:

  • linki z ogłoszeń np. z lokalnych serwisów ogłoszeniowych
  • kilka linków z katalogów (ale tylko z tych podstawowych)
  • linki z baz danych firm – najczęściej zakłada się odpowiednią wizytówkę firmową (tzw. NAP)
  • linki z artykułów ze stron medycznych, stron o zdrowiu, urodzie
  • i inne

Linki pozyskujemy po to, żeby wzmocnić domenę. Mocniejsza domena plus zoptymalizowana strona powinny przełożyć się na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Koszty pozycjonowania będą różne zależnie od agencji, od wielkości miasta w którym chcemy prowadzić pozycjonowanie. Alternatywnie możesz prowadzić działania SEO samodzielnie.

Kampanie reklamowe – linki płatne oraz budżety na marketing

Najpierw poruszmy temat budżetu na reklamy w Google Ads (Adwords). Szacowane ceny za kliknięcie są różne zależnie od miasta. Im więcej konkurencji w danym mieście tym droższe kliki. Kilka przykładów.

Szacowany koszt za kliknięcie (na zrzutach niżej pokazany w dolarach) dla fraz o różnej popularności, na przykładzie dużego miasta. Jak widać, koszt za jedno kliknięcie głównych fraz może wynieść nawet 10zł. Mniej szukane frazy powinny być tańsze i koszt powinien oscylować w okolicy kilku złotych za kliknięcie.

 

koszty-klikniec-reklama-dentysta
 

Przykład dla małego miasta. Tutaj szukane są raczej podstawowe frazy. Koszt za kliknięcie jest dużo niższy niż w przypadku dużego miasta i dla Sieradza jest to około złotówki za kliknięcie.

 

koszty-klikniec-reklama-dentysta-male-miasto
 

Jak widać, w małym mieście (np. do 50,000 mieszkańców), przy mniejszej konkurencji można prowadzić działania reklamowe przy budżecie rzędu 500-1000zł miesięcznie. W przypadku większych miast i promowania szerokiej usługi można zainwestować budżet rzędu 3000-4000zł miesięcznie, choć przy tych kosztach za kliknięcie można wydać na reklamy dużo więcej niż wspomniane 4000zł.

Działania reklamowe możesz uzupełnić o reklamę na Facebook oraz Instagram. Tu ponownie kwoty będą się różnić zależnie od wielkości miasta.

Prowadzenie kampanii reklamowej możesz zlecić agencji (wtedy do budżetu reklamowego trzeba doliczyć opłatę za prowadzenie kampanii) lub stworzyć kampanie i zarządzać nimi samodzielnie.

Dzielnice i ulice w marketingu w przypadku większego miasta

W przypadku większych miast, zarówno przy pozycjonowaniu jak i prowadzeniu działań reklamowych weź pod uwagę dzielnice i główne ulice. To raczej standardowe działanie przy marketingu lokalnym w każdej branży, ale tu może być szczególnie pomocne.

Jak wspomnieliśmy, w większych miastach jest dużo większa konkurencja przez co koszty za poszczególne kliknięcie reklamy mogą być naprawdę wysokie. Dotyczy to zwłaszcza tych najogólniejszych, najbardziej szukanych fraz jak ‚dentysta wrocław’ itd. Jeśli jednak zawęzisz frazę poprzez dodanie nazwy dzielnicy ‚dentysta wrocław krzyki” lub nazwę ulicy to możesz znacznie obniżyć koszty. Przykład dla kilku dzielnic i ulic:

 

dzielnice-marketing
 

Przy prowadzeniu kampanii reklamowych obniży to koszty (są to mniej szukane frazy, koszty kliknięć są mniejsze). Przy pozycjonowaniu łatwiej jest wypozycjonować wysoko takie zawężone frazy z dzielnicą czy ulicą niż walczyć o frazy ogólniejsze.

Dla każdego miasta, zależnie od jego wielkości i specyfiki, trzeba przeprowadzić audyt i sprawdzić jak ludzie szukają. Jednak z doświadczenia wiemy, że jest tu duży potencjał na przeprowadzenie skutecznych działań marketingowych, szczególnie przy ograniczonych budżetach.

Uzupełnienie mapek (Google Moja Firma)

Część wyszukań będzie pochodziła bezpośrednio z map Google. Zadbaj o to, by twój profil w Google Business miał uzupełnione wszystkie informacje jak godziny otwarcia, dojazd, kontakt oraz dodane zdjęcia.

Lepiej uniknąć sytuacji, gdy prowadzisz gabinet dentystyczny, a główne zdjęcie twojego gabinetu to zdjęcie zrobione przez samochód Google, na którym jest policja i które przypomina miejsce zbrodni:

 

zdjecie-profil-google-maps
 

Samodzielnie uzupełnij galerię zdjęć – dodaj zdjęcie recepcji, gabinetu, pracowników:

 

zdjecie-profil-google-maps-uzupelnione
 

Opinie – mapki, strona, profil FB

Klienci zwracają uwagę na opinie, szczególnie jeśli wybór konkurencyjnych gabinetów jest duży. Tutaj dobrze jest pamiętać, by zachęcać klientów do dodania opinii. Najważniejsze są dwa miejsca:

  • opinie na profilu firmy na Google Maps
  • opinie na profilu firmy na Facebook

W dalszym etapie można część dodanych opinii wykorzystać również na stronie firmowej (zrobić w widocznym miejscu sekcję z opiniami i rekomendacjami).

Na wszystkie opinie, szczególnie te dodane na Google Maps, powinieneś odpowiadać. Zarówno na pozytywne jak i negatywne. Najgorsze co może być to niesprawdzanie opinii na swoim profilu i dopuszczenie do sytuacji, gdzie dominują te negatywne oceny i ludzie zaczynają używać określeń „dentysta sadysta” albo „ból dla pani doktor to sprawa drugorzędna”:

 

opinie-mapy
 

Przy prowadzeniu działań promocyjnych dla gabinetów dentystycznych spotkaliśmy się też z dość częstymi przypadkami nieuczciwej konkurencji, która zostawia fałszywe, negatywne komentarze. Dotyczy to szczególnie większych miast, gdzie konkurencja jest największa.

Obecność w social media

Ciekawie prowadzone profile w mediach społecznościowych pomogą zachęcić do wizyty nowych klientów. Dobrze by były to przynajmniej profile na Facebook oraz Instagram. Nie będziemy tu powielać dobrych praktyk takich działań.

Jako bonus, takie dobrze prowadzone profile można wykorzystać w działaniach reklamowych (choćby najprostszych, przy najmniejszym budżecie jak promowanie popularniejszych postów itd.). Żeby to jednak było możliwe to najpierw takie profile muszą fizycznie powstać i być regularnie prowadzone.

Podsumowując

Marketing gabinetu dentystycznego będzie się różnił zależnie od miasta i od budżetu. Czasem będzie można przeprowadzić tanio skuteczną kampanię, innym razem nakłady będą większe, ale będzie można wykorzystać marketing bazujący na dzielnicach lub turystykę medyczną.