W poradniku sprawdzamy jakie opcje marketingu ma właściciel lokalu gastronomicznego. Tekst przygotowaliśmy już po pandemii także uwzględnia on zmiany w trendach i przedstawia aktualne strategie, które działają.
Strona internetowa restauracji/lokalu
W gastronomii często zdarzają się przypadki braku strony internetowej. Restauracje poprzestają na założeniu profilu firmowego na Facebooku oraz Instagramie. Jeśli już wykupią domenę internetową to kierują ją bezpośrednio na profil FB.
To duży błąd. Nie traktuj strony internetowej jako reliktu przeszłości tylko dlatego że w twojej ocenie rządzą social media. Facebook i inne platformy social tak mocno tną zasięgi, że posiadanie nawet 10000 obserwujących może wyglądać dobrze wizerunkowo, ale nie znaczy nic poza tym. Dodasz wpis i zazwyczaj dotrze on tylko do małego procenta obserwujących osób.
Domena i strona internetowa to podstawa. Nie chcesz inwestować w tworzenie strony internetowej? Jest wiele darmowych platform, dzięki którym wybierzesz szablon i wyklikasz przyzwoitą stronę.
Jako minimum strona powinna pełnić funkcję wizytówki – podstawowe informacje, menu, mapka z lokalizacją.
Dowóz obsługiwany poprzez stronę restauracji/lokalu
Zależność od pośredników przy sprzedaży na wynos to jedna z bolączek, która szczególnie uwydatniła się podczas pandemii. Często wiąże się to z prowizjami rzędu 30%.
Próbą uniezależnienia się może być przyjmowanie zamówień na wynos poprzez własną stronę internetową. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne czy drogie; szczególnie jeśli masz stronę opartą o WordPress (jeśli strona oparta jest o inne rozwiązanie to wtedy należy sprawdzić czy są odpowiedniki modułów opisanych niżej).
Jak działa w praktyce wprowadzenie funkcjonalności zamawiania jedzenia na stronie?
Strona musi być postawiona na WordPress na twoim hostingu.
Sam WordPress jest darmowy. Następnie instaluje się moduł sklepowy WooCommerce (również darmowy).
Ostatni krok to zakup modułu dedykowanego restauracjom. Moduł ten korzysta właśnie z WooCommerce i WordPress, a dodaje niezbędne przy zamawianiu posiłków opcje.
Takie moduły można znaleźć tutaj:
- https://www.isitwp.com/best-food-delivery-wordpress-plugins/
- https://codecanyon.net/item/woofood-online-delivery-for-woocommerce/20404478
Jeden z najczęściej wybieranych i polecanych to:
Jak widzisz, samo wdrożenie takiego rozwiązania nie jest drogie. Koszty, które ponosisz to koszt domeny, hostingu, szablonu strony oraz wtyczki. Czasem może być jeszcze potrzebna pomoc web developera, który to wszystko uruchomi. Wciąż na koniec to dużo mniejsze koszty niż tworzenie dedykowanego rozwiązania od podstaw przez programistę.
Z wdrożonym systemem zamówień możesz poszerzyć działania reklamowe skierowane właśnie na stronę i na promocję tej usługi.
Google Moja Firma dla restauracji i lokali
Kolejna podstawa marketingu dla restauracji, kawiarni i innych – dobrze zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma. Działasz lokalnie więc powinieneś skupić się na działaniach marketingowych nastawionych na promocję w regionie. Podstawą tych działań jest właśnie wizytówka w GMF, czyli Google Moja Firma.
Zacznij od zweryfikowania jej własności. Następnie:
- wypełnij wszystkie informacje – godziny otwarcia itp.
- Dodaj zdjęcia lokalu z zewnątrz, ze środka
- uzupełnij ofertę – dodaj poszczególne pozycje, zwróć uwagę że możesz dodać tam szczegółowe opisy
- Dobrze też uzupełnić możliwość rezerwacji oraz czatu (jeśli to ma sens w przypadku profilu działalności)
Zadbaj o stały przyrost opinii.
Są jeszcze inne aspekty optymalizacji wizytówki. Znajdziesz wiele poradników, które szczegółowo poprowadzą ciebie przez ten proces.
Po zoptymalizowaniu wizytówki dobrze jest wzmocnić ją z pomocą NAP. Jest to angielski skrót Name Address Phone który tak naprawdę odnosi się do wpisów w katalogach firm jak Cylex, Panorama Firm i inne. Nie chodzi tu o dodanie kilkuset takich wpisów z pomocą usług znalezionych na Allegro, bo będą to spamowe lokalizacje. Dodaj wpisy do kilkunastu, kilkudziesięciu katalogów firm z twojej branży.
Podsumowując temat wizytówki. Jeśli będzie zoptymalizowana, będą pojawiały się na niej aktualności (nowe opinie, wpisy), robot Google znajdzie potwierdzenie na innych stronach że biznes jest rzeczywiście tu zlokalizowany (NAP) wtedy masz szansę pojawić się wyżej w zapytaniach.
Recenzje, opinie, oceny – ich znaczenie przy działaniach marketingowych
Recenzje oraz opinie, w zależności od ich treści i ocen, mogą pomóc lub utrudnić działania marketingowe. Lokal, który ma przeważające dobre opinie będzie mógł łatwiej zdobyć nowych klientów a działania marketingowe będą skuteczniejsze.
Zacznijmy od tematu negatywnych opinii. Najlepiej patrzeć na nie z perspektywy procentowego udziału negatywnych opinii w całości. Chcesz oczywiście aby był jak najmniejszy.
O ile na pojawianie się co jakiś czas negatywnych opinii nie masz wpływu (zawsze znajdzie się ktoś niezadowolony) to jednak przy pozytywnych ten wpływ już masz. Powinieneś ułożyć strategię pozyskiwania opinii, zachęcania do wystawienia opinii. Cel to zdobycie wielu pozytywnych opinii, dzięki czemu średnia ocena będzie cały czas wysoka nawet pomimo pojawienia się sporadycznych opinii negatywnych.
Przygotuj krótką instrukcję wyjaśniającą jak i gdzie klienci mogą dodać pozytywną opinię. Może to być w formie wizytówki, ulotki, umieszczone na stronie, przesłane mailem podanym przy rejestracji. Sam musisz znaleźć najlepszy sposób pasujący do charakteru Twojego lokalu.
We wspomnianej instrukcji poinformujesz, gdzie klienci mogą dodać opinię. Powinny to być miejsca jak:
- wizytówka Google Moja Firma
- profil Facebook
- profile Trip Advisor i inne, gdzie masz konto
Na każdą opinię (pozytywną i negatywną) powinieneś odpowiedzieć. Jeśli uważasz, że jakaś negatywna opinia jest nieprawdziwa (wystawiona specjalnie dla pogorszenia wizerunku itd.) to możesz spróbować ją zgłosić.
Reklama w gastronomii – która będzie skuteczna?
Najczęściej gastronomia nacisk kładzie na reklamy w social media, więc zacznijmy od nich.
Reklamy w social media dają możliwość dobierania grup odbiorców według wielu parametrów (wiek, płeć, zamieszkanie, wiele innych) Ważne są testy poszczególnych reklam (różne kreacje reklamowe-grafiki, video, różni odbiorcy), bo algorytmy Facebooka i Instagrama stale się zmieniają.
Sprawdź, co robi konkurencja z gastronomii w twoim mieście z pomocą Biblioteki Reklam. To narzędzie Facebooka pozwalające sprawdzić jakie kampanie reklamowe prowadzone są dla danego profilu lub ogólnych zapytań:
Reklamy na zdobycie polubień profilu firmy i nowych obserwujących nie mają sensu. Facebook za mocno tnie zasięgi. Promując inne kampanie reklamowe i tak będziesz zdobywał polubienia przy okazji.
Po jakimś czasie prowadzenia social media – dodawania postów, kampanii reklamowych – warto sprawdzić statystyki. Kto śledzi i wchodzi w interakcję? Sprawdzisz wiek, płeć i inne. Dzięki temu będziesz mógł lepiej targetować przyszłe reklamy.
Reklamy możesz prowadzić nie tylko w social mediach. Jakie są jeszcze opcje?
Warto przetestować skuteczność reklam Google. Mamy tu kilka opcji:
- Reklamy display (reklama graficzna) – Google ma sieć swoich wydawców czyli współpracujących z nimi stron – blogi, portale itd. W ramach programu Google Adsense umieszczają u siebie banery od Google i zarabiają na ich wyświetlaniu. Sieć wydawców jest spora i jest to często niedrogi sposób na zbudowanie odpowiednich zasięgów i dotarcie do nowych osób.
- Reklama tekstowa – zależy od miasta i charakteru lokalu. Jeśli jest to większe miasto i analiza fraz kluczowych wykaże, że są tu słowa kluczowe na które warto się reklamować to zawsze można taką reklamę przetestować.
- Reklama w YouTube – Google jest właścicielem YouTube. Dzięki temu jest możliwość dodania reklam w sieci YouTube
- Reklama w ramach Google Maps
I oczywiście nie zapominajmy o remarketingu dla Facebooka, Instagrama oraz reklam w sieci Google. Z pomocą remarketingu możemy wyświetlić reklamy do powracających osób, które znają już nasz lokal.
Organiczne docieranie z pomocą social media
Gastronomia to wdzięczny temat do prowadzenia social mediów. Można przygotować ciekawe materiały multimedialne jak:
- zdjęcia posiłków, pracy, gości
- materiałów wideo
- banerów i grafik z ogłoszeniami o promocji
Tradycyjne posty publikowane na osi czasu będą miały przeciętne wyniki. Wynika to ze sposobu działania algorytmów. Nie znaczy to że nie trzeba ich publikować. Takie posty powinny być publikowane, aby odwiedzający profil mieli bieżące informacje o promocjach i wydarzeniach w lokalu.
Natomiast w celu docierania organicznie do nowych osób trzeba nastawić się na tworzenie Rolek (Reels). To krótkie materiały video, podobne do tych publikowanych w serwisie TikTok. Obecnie algorytmy mocno promują tą formę.
Video a gastronomia
Krótka forma video dobrze sprawdza się przy postach, w stories, w Reels. Takie publikacje video zazwyczaj mają większe zasięgi i zaangażowanie niż posty ze zdjęciem czy samym tekstem. Potestuj reklamy z krótkim video – może to być krótki film prezentujący lokal, kuchnię, posiłki itd. Jeśli reklama video będzie wzbudzała większe zainteresowanie to w rezultacie powinna być tańsza niż promowanie tradycyjnych postów.
Warto przed rozpoczęciem nagrywania ładnie przygotować lokal. Bardzo ważne jest odpowiednie oświetlenie i tutaj przydać się mogą lampy Aldex lub lampy od Argon.
Czy pozycjonowanie w gastronomii ma sens?
Tak. Najważniejsze to optymalizacja i pozycjonowanie profilu Google Moja Firma. Niezależnie czy działasz w małym czy dużym mieście, dobrze wypozycjonowany profil GFM pozwoli na dotarcie do nowych odbiorców oraz pozwoli pozostać w kontakcie z dotychczasowymi klientami (sprawdzenie menu, godzin otwarcia, numeru telefonu do rezerwacji czy zamówienia itd.).
W drugiej kolejności są działania SEO dla strony internetowej twojego lokalu. Tutaj w małych miastach (np. do 20 tys) pozycjonowanie samej strony zazwyczaj jest zbędne. W małych miastach jest mało odpowiednich zapytań. W tym przypadku lepiej się skupić na dopracowaniu profilu Moja Firma i działaniach w social media.
W średnich i większych miastach działania SEO dla strony lokalu gastronomicznego mają sens. Ludzie szukają lokali według różnych zapytań (po rodzaju kuchni np. Kuchnia wietnamska, opcjach rozrywki np. Karaoke itd. ). Dobrze wykonana optymalizacja i pozycjonowanie strony może sprawić, że strona będzie się pojawiała na zapytania w top 10 zarówno w trójpaku mapek jak i wynikach organicznych. Dzięki temu zwiększamy widoczność naszego lokalu na te istotne zapytania.
Podsumowując
Gastronomia ma za sobą ciężkich kilka lat. Jednym z większych wyzwań, które się nie skończyło wraz z pandemią to zwiększenie sprzedaży poza sieciami typu pyszne, uber eats oraz dotarcie do klientów i zachęcenie ich do odwiedzin.
Marketing i technologie dają tutaj wiele możliwości działań.
Dość łatwo i niedrogo można stworzyć stronę internetową, która będzie obsługiwała zamówienia online.
Jest wiele metod promocji – od social media po pozyskiwanie klientów z Google, choćby z pomocą Google Moja Firma.
Przy wdrożeniu odpowiednich strategii marketingowych można dotrzeć do nowych klientów i zamienić ich na klientów powracających.