Pozycjonowanie bloga: jak pisać teksty pod SEO na blog firmowy
Pozycjonowanie bloga firmowego jest ogromnie korzystne dla zwiększenia ruchu na stronie e-commerce. Pozwala ściągnąć na Twoją witrynę osoby na różnych etapach lejka zakupowego.
Optymalizacja bloga powinna być zaplanowana i przemyślana, aby przyniosła pożądane skutki. W tym wpisie opowiemy, jak tworzyć teksty pod SEO dla bloga, aby jednocześnie były merytoryczne i budowały w oczach użytkowników ekspercki wizerunek Twojej marki.
Pisanie pod SEO na blog: zacznij od badania potrzeb
Pamiętaj, że pozycjonowanie bloga nie może być samowystarczającym celem. Bo nawet jak Twój wpis pojawi się na pierwszej pozycji na jakieś hasło wyszukiwania, ale nie będzie zaspokajał potrzeby użytkownika, nie dostarczy mu cennej odpowiedzi na jego zapytanie, to nie przyniesie Ci pożądanych skutków. Bo użytkownicy będą szybko opuszczali stronę i pozycja niedługo spadnie.
Dlatego przede wszystkim musisz poznać swojego klienta, zarówno tego rzeczywistego, jak i potencjalnego, dowiedzieć się, jakiej szuka informacji, związanej z Twoją branżą. I pomaga w tym nie tylko analiza słów kluczowych, do której jeszcze dojdziemy.
Gdzie szukać tematów, aby stworzyć skuteczny blogowy tekst pod SEO
Wszędzie, gdzie są Twoi realni lub potencjalni klienci:
- w mailach z pytaniami, które dostajesz od nich;
- w komentarzach, które pojawiły się pod Twoimi poprzednimi wpisami;
- na forach tematycznych;
- w grupach tematycznych w social mediach;
- na blogach konkurencji z TOP wyników wyszukiwania;
- w podpowiedziach Google po wpisaniu kluczowego słowa, dotyczącego Twojej działalności i oferty.
Systematycznie wypisuj ze wszystkich tych źródeł pytania, które nurtują internautów. Z tego może być dobry urodzaj ciekawych tematów dla nowych wpisów blogowych do Twojej strony e-commerce.
Jeszcze jeden fajny sposób szybko znaleźć pomysł na temat blogowy to darmowe narzędzie AnswerThePublic. Po wpisaniu słów kluczowych tutaj otrzymamy w ciekawy graficzny sposób przedstawione pytania z tymi słowami, posortowane semantycznie – z pierwszym słowem “jak”, “gdzie”, “dlaczego”, “kto” itd. To są pytania, na które użytkownicy rzeczywiście szukają odpowiedzi w sieci.
Jak dobrać słowa kluczowe do tematu blogowego
Są do tego specjalne narzędzia, które pomogą Ci ustalić najczęściej wyszukiwane frazy Google, związane z wybranym tematem. Istnieją zarówno darmowe, jak i płatne
Jednym z tych bezpłatnych jest Planer słów kluczowych Google. Frazy kluczowe w nim można wyszukać na trzy sposoby:
- Intuicyjnie wpisując słowa, związane z branżą. Do nich Planer dobierze jeszcze wiele innych słów i fraz, które wyszukują użytkownicy.
- Wybierając kategorię produktów lub usług, które najlepiej określają Twoją działalność.
- Pozwalając narzędziu odczytać konkretną podstronę Twojej witryny i dobrać odpowiednie do treści frazy do pozycjonowania.
Dopasowanie słów kluczowych do konkretnego tematu
Kiedy już masz, z jednej strony, listę tematów, a z drugiej – frazy kluczowe, to przychodzi czas na kolejny krok. Trzeba posortować frazy zgodnie z tematami, tak, aby użycie tych wyrażeń w tekście było organiczne, niewymuszone, wręcz niezbędne do wyczerpania tematu.
Tutaj warto zauważyć, że na wpisy blogowe najlepiej nadają się tak zwane frazy z długim ogonem (ang. long tail). Bo to właśnie one zawierają dodatkowe informacje, szczegóły, które mogą interesować użytkowników. A frazy ogólne sprawdzą się w przypadku opisu kategorii w sklepie, ale nie na blogu.
Dobór słów kluczowych do wpisu blogowego: przykład
Przykładowo prowadzimy sklep z odzieżą i między innymi sprzedajemy kurtki zimowe. Po wpisaniu “kurtki zimowe” do Planera słów kluczowych Google lub innych narzędzi do wyszukiwania często używanych fraz kluczowych otrzymamy między innymi następujące wyniki:
- kurtki zimowe męskie adidas,
- czarna kurtka zimowa damska,
- markowe kurtki zimowe damskie,
- długa kurtka zimowa,
- najcieplejsze kurtki zimowe damskie,
- kurtka zimowa męska,
- kurtka zimowa nike,
- kurtki zimowe damskie 2020,
- kurtki zimowe dziecięce,
- biała kurtka zimowa,
- kurtka zimowa z futerkiem,
- kurtka zimowa dla chłopca.
Jednocześnie AnswerThePublic na tę samą frazę wydał nam między innymi pytania:
- Jakie kurtki zimowe są najcieplejsze;
- Jakie kurtki zimowe są teraz modne;
- Kurtki zimowe jak prać.
Zestawiając jedno z drugim, możesz dostrzec, że część fraz kluczowych będzie idealnie pasowała do jakichś tematów, a część do żadnych specjalnie nie będzie pasowała, bo jest, na przykład, zbyt ogólna.
Dobierając frazy kluczowe do wpisu blogowego postaw się na miejscu użytkownika. Wyobraź, że to Ty wpisujesz daną frazę do wyszukiwarki. Czego spodziewasz się w odpowiedzi? A teraz wyobraź, że w wynikach napotkasz właśnie wpis na ten temat, który chcesz przygotować. Czy będziesz zadowolony, czy ten wpis rzeczywiście odpowie na potrzebę, z którą przyszedłeś? Uwzględnij to, wybierając słowa kluczowe do tematu.
Blog firmowy: pisanie pod SEO czy dla ludzi?
Idealnie – i jedno, i drugie jednocześnie. Frazy do pozycjonowania powinny być merytoryczne i wspomagać proces pisania dla ludzi.
Pamiętaj, że konwersje w Twoim sklepie robią ludzie, a więc zadowolić masz przede wszystkim ich, a nie roboty Google. Ale te ostatnie mogą pomóc Ci w dotarciu z Twoimi treściami do odbiorców w Internecie. Na szczęście, algorytmy Google ciągle zmieniają się w kierunku co raz większego dopasowania do potrzeb użytkowników. Tak że jedno z drugim co raz mniej koliduje.
Skup się przede wszystkim na tworzeniu treściwego contentu, który naprawdę będzie użyteczny dla potencjalnych lub realnych klientów. A słowa kluczowe potraktuj jako uzupełnienie tekstu. Nie trzeba ich mocno upychać we wpisie blogowym. Główną frazę możesz wykorzystać w niezbyt dużym tekście dosłownie parę razy, a nawet tylko jeden (poza tytułem i niektórymi innymi ważnymi pod kątem SEO elementami, o czym powiemy już za chwilę).
Równolegle możesz używać tak zwanych słów semantycznych, czyli podobnych do tych kluczowych, synonimicznych. Można także śmiało odmieniać frazy kluczowe dla organicznego ich wkomponowania w tekst. To nie tylko nie szkodzi w pozycjonowaniu, ale nawet jest mile widziane.
Ważne dla SEO elementy wpisu, w których trzeba zawrzeć najczęściej wyszukiwane frazy Google
Takimi elementami są:
- Tytuł artykułu – w języku HTML wyróżniany znacznikiem H1.
- Śródtytuły H2, H3. Pomagają one w nawigacji po wpisie zarówno czytelnikom, jak i robotom wyszukiwarki. Określają oddzielne wątki, podtematy, poruszane w tekście.
- Lead – pierwsze 1-2 akapity, wprowadzające w temat i po części zdradzające, o czym będzie mówił cały wpis.
- Meta title – tytuł podstrony, widoczny w wynikach wyszukiwania oraz na pasku przeglądarki, kiedy w ten wynik już klikniemy.
- Meta description – krótki opis treści, widoczny w wynikach wyszukiwania tuż pod meta title.
- Alternatywny opis obrazka (w HTML zaznaczany za pomocą tagu “alt”) – jest widoczny zwykle tylko dla robotów Google, ale w przypadku, kiedy sama grafika się nie ładuje, wtedy także dla użytkownika.
Dodatkowe narzędzia, które ułatwiają pisanie pod SEO na bloga
Oprócz wspomnianego już AnswerThePublic, bardzo przydatne będą:
- Ubersuggest. Generuje tematy do pozycjonowania na “long tail”.
- Surfer SEO. Nie tylko podpowiada tematy na podstawie analizy konkurencji, ale także ma wbudowany edytor treści, znacznie usprawniający tworzenie zoptymalizowanego wpisu.
Ponadto do samej analizy i doboru słów kluczowych, poza Planerem Google, pomocne są:
-
Semstorm,
-
KeyWordFinder.
Podsumowanie
Z tego wpisu dowiedziałeś lub dowiedziałaś się, jak wybrać słowa kluczowe do wpisu na blogu firmowym, które pomogą go wypozycjonować i sprowadzić ruch na Twoją witrynę. Cieszymy się, że trafiliśmy do Ciebie z tym tematem na naszym blogu. Oczywiście, że użyliśmy w tym tekście odpowiednio dobranych fraz kluczowych. I mamy nadzieję, że odpowiedzieliśmy na potrzebę, z którą do nas trafiłeś lub trafiłaś. A może pozostały jeszcze jakieś pytania? Zadaj je w komentarzach, a z pewnością przygotujemy odpowiedź w naszych kolejnych postach.