Czy SEO i pozycjonowanie oznaczają to samo?

Dowiedz się, czy SEO i pozycjonowanie to to samo. Zrozum różnice i ich znaczenie dla Twojej strony.

SEO (ang. Search Engine Optimization) i pozycjonowanie są używane w środowisku marketingowym zamiennie. Wszystko po to, żeby ułatwić sposób komunikacji pomiędzy klientem a handlowcem czy też specjalistą ds. szeroko pojętego marketingu internetowego.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO to jeden z elementów pozycjonowania, obejmujący:

  • tworzenie treści,
  • wdrażanie technicznych zmian do witryny,
  • pozyskiwanie linków,
  • i wiele więcej.

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych została również kompleksowo wyjaśniona w serwisie Wikipedia. Najważniejsza kwestia brzmi następująco:

„Optymalizacja pod wymogi wyszukiwarek internetowych to tylko jeden z elementów procesu pozycjonowania serwisu. Obecnie pojęcia SEO i pozycjonowanie są używane zamiennie, co nie jest zgodne z prawdą, aczkolwiek spowodowane jest to upraszczaniem przedstawiania usługi pozycjonowania podczas rozmów handlowych”. – Wikipedia

Pozycjonowanie w marketingu

Słowo „pozycjonowanie” jest zdecydowanie bardziej złożonym pojęciem niż SEO. Rolą tego procesu jest kompleksowe kształtowanie Twojej marki, a także jej oferty. Stawiając na pozycjonowanie, możesz wykreować głos brandu, który będzie wyróżniał się na tle konkurencji.

W tym przypadku mówimy o promocji Twojej firmy, wykorzystując m.in.:

  • optymalizację pod kątem wyszukiwarek (czyli wzmacnianie pozycji marki w Google poprzez działania SEO);
  • promowanie koncepcji, produktów lub usług w social mediach;
  • korzystanie z publikacji papierowych (np. w gazetach), aby zachęcić nowych klientów do zaufania Twojej organizacji;
  • promowanie Twojej marki w radio lub TV;
  • tworzenie wpisów sponsorowanych w celu zareklamowania konkretnej koncepcji zarówno w Google, jak i social mediach.
termin pozycjonowanie - pierwsze użycie

Pierwsze użycie słowa pozycjonowanie. Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych

Definicja pozycjonowania w marketingu według serwisu Wikipedia brzmi następująco:

„Pozycjonowanie – działanie w marketingu związane z kształtowaniem oferty i wizerunku produktu, marki lub firmy, kreujące taki ich obraz wśród nabywców, który będzie się wyróżniał na tle produktów, marek czy firm konkurencyjnych”. – Wikipedia

Wnioski z porównania pozycjonowania i SEO

Na co dzień możesz używać pozycjonowania i SEO zamiennie – szczególnie jeśli współpracujesz z klientami na różnym poziomie tzw. świadomości marketingowej. Musisz jednak wiedzieć, że profesjonaliści powinni rozróżniać oba te terminy.

Co warto finalnie zapamiętać?

  • SEO (ang. Search Engine Optimization) – działania odpowiadające za optymalizację pod kątem wyszukiwarek, które wchodzą w skład pozycjonowania (czyli on-site SEO – zmiany wewnątrz witryny oraz off-site SEO – zmiany poza serwisem);
  • pozycjonowanie – kompleksowe działania wizerunkowe odpowiadające za to, w jaki sposób klienci postrzegają Twoją firmę nie tylko w Google, ale także w social mediach, telewizji, radio czy też standardowej prasie (np. w gazetach).