Czy SEO jest darmowe?

Zbadaj, jakie koszty są związane z SEO oraz czy można samodzielnie pozycjonować stronę bez ponoszenia kosztów.

Wbrew obiegowej opinii – SEO nie jest darmowe. Za pozycjonowanie trzeba zapłacić. Można to zrobić samodzielnie, natomiast większość osób bez doświadczenia w tej dziedzinie nie jest w stanie zrealizować konkretnych zadań obejmujących w szczególności:

  • optymalizację techniczną,
  • optymalizację contentową,
  • link building.

Większość początkujących daje radę zoptymalizować profil firmy w Google bez pomocy specjalistów, lecz trzeba pamiętać, że to dopiero początek pozycjonowania. Dzięki GMB (ang. Google Business Profile) będziesz widoczny w Google na lokalne frazy kluczowe istotne dla Twojej działalności. Zostaniesz również zauważony przez klientów w Mapach Google, co z pewnością pomoże Twojej działalności, natomiast nie sprawi, że będziesz znany w całej branży.

darmowe wyniki wyszukiwania lokalnego

Darmowe wyniki wyszukiwania lokalnego GMF. Źródło: www.google.com.

SEO niskim kosztem – czyli jak być znanym w całej branży bez płacenia milionów?

Tanie pozycjonowanie to mit. Pewnie dobrze o tym wiesz, że SEO za 300 zł miesięcznie nie istnieje, a jeśli otrzymujesz takie propozycje, są to najczęściej scamerskie rozwiązania.

Da się jednak wypozycjonować witrynę niskim kosztem. W pierwszej kolejności musisz opanować podstawy SEO, uczestnicząc w jakimś kursie SEO lub czytając lekturę dla początkujących powiązaną z pozycjonowaniem. Dzięki temu będziesz mógł regularnie weryfikować rezultaty agencji którą zatrudniłeś do pozycjonowania, a dodatkowo tworzyć treści lub optymalizować witrynę technicznie w celu obniżenia potencjalnych kosztów.

Musisz jednak odpowiednio porozumieć się w tym zakresie z agencją i pod żadnym pozorem nie wprowadzać zmian bez ich wiedzy. Przykładowo: Jeśli chcesz zmieścić się w budżecie 1 000 zł netto miesięcznie, prawdopodobnie będziesz musiał samodzielnie pozyskiwać linki. Jeśli przejdziesz kurs Papa SEO lub Lexy (Marty Gryszko) z pewnością nabędziesz te umiejętności.

Dzięki temu agencja skupi się na innych, istotnych aspektach, które są nieco tańsze w wykonaniu, a ty będziesz praktykować najdroższe zadania relatywnie niskim kosztem – ze względu na samodzielność.

Co warto dodatkowo zapamiętać?

  • SEO nie jest darmowe, wymaga czasu i zasobów;
  • samodzielna optymalizacja SEO wymaga wiedzy technicznej i contentowej;
  • optymalizacja profilu Google Business Profile zwiększa lokalną widoczność;
  • tanie oferty SEO mogą być mało skuteczne lub ryzykowne;
  • podstawy SEO pozwalają kontrolować koszty współpracy z agencjami;
  • samodzielne pozyskiwanie linków obniża koszty SEO;
  • współpraca z agencją SEO wymaga komunikacji przy wprowadzaniu zmian.