Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Dowiedz się, jak przeanalizować swoją stronę internetową pod kątem SEO i znaleźć elementy, które można poprawić, aby zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach.

Analiza witryny pod kątem SEO nie jest wcale łatwym zadaniem. Na samym początku, powinieneś postawić na audyt SEO. Możesz go wykonać, używając prostych narzędzi do pozycjonowania typu Ubersuggest lub zainwestować w taką usługę, nawiązując współpracę z profesjonalistami.

audyt seo w narzedziu ubersuggest

Audyt SEO w narzędziu Ubersuggest. Źródło: app.neipatel.com.

Współpraca z profesjonalistami umożliwi kompleksowy audyt SEO

Profesjonaliści wskażą wady i zalety Twojej strony oraz zarekomendują konkretne wdrożenia. Co więcej, jeśli nie będziesz w stanie samodzielnie tego zrobić – implementacje zostaną wykonane za Ciebie.

Koszt audytu pozycjonerskiego wynosi zazwyczaj od 500 do 2 000 zł netto. Cały proces trwa od 2 do 10 dni roboczych, w zależności od stanu Twojej witryny oraz finalnych wymagań w zakresie weryfikacji, oraz wdrożeń.

Ręczne sprawdzenie strony pod kątem SEO

Możliwe jest również ręczne sprawdzenie strony pod kątem SEO. To szczególnie istotny punkt, jeśli w przeszłości optymalizowałeś swoją witrynę z sukcesem i wiesz, jakie są najpopularniejsze praktyki pozycjonerskie.

W celu ręcznego sprawdzenia strony w zakresie SEO zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • Tytuł strony – skoncentruj się na stworzeniu unikalnego tytułu, odzwierciedlającego główny temat witryny, zawierającego istotne frazy wyszukiwawcze.
  • Opis meta – opis meta to krótki, ale precyzyjny tekst, opisujący treść strony. Powinien być angażujący, zachęcający do kliknięcia i zawierać istotne wyrażenia związane z treścią. Pamiętaj, aby nie przekraczać 155 znaków.
  • Linki wewnętrzne – Linkowanie wewnętrzne wzmacnia strukturę strony, ułatwia nawigację oraz poprawia indeksowanie przez roboty wyszukiwarek.
  • Alt tekst obrazków – Każdy obraz powinien posiadać alt tekst, który nie tylko opisuje to, co widnieje na zdjęciu, ale również w sposób naturalny odnosi się do tematyki strony.

Dodatkowe kwestie, które są istotne podczas ręcznego sprawdzania strony pod kątem SEO to krótki adres URL, szybkość ładowania witryny nie większa niż 3 sekundy, obecność certyfikatu SSL oraz prawidłowo dodana mapa strony.

Co warto dodatkowo zapamiętać?

  • sprawdzanie responsywności strony poprawia ranking w mobile-first index;
  • analiza pliku robots.txt zapobiega blokowaniu ważnych podstron;
  • badanie struktury nagłówków H1-H6 wspiera poprawną hierarchię treści;
  • użycie narzędzi do sprawdzania kanoniczności URL zapobiega duplikatom;
  • optymalizacja pod kątem Core Web Vitals wpływa na wyniki SEO;
  • sprawdzanie przekierowań 301 i 302 zapobiega problemom z indeksacją.