duplikacja treści

Duplikacja treści to problem coraz częściej pojawiający się na stronach internetowych. Sytuacja ta ma miejsce najczęściej wewnątrz jednej witryny – gdzie powielane są artykuły czy opisy produktów. Zdarza się jednak, że duplikacja występuje również od zewnątrz i nie jest zależna od nas. Jak powstaje duplikacja treści i jak sobie z nią radzić?

Duplikacja treści – co to jest?

Z duplikacją treści najczęściej mamy do czynienia, kiedy ta sama treść pojawia się na kilku domenach lub występuje w obrębie jednej domeny na kilku podstronach. W przypadku pierwszej sytuacji najczęściej mamy do czynienia z kopiowaniem tego samego tekstu w kilku domenach np. mogą to być opisy produktów. Niektóre sklepy nie mają budżetu na unikalne opisy produktów, dlatego zaczynają kopiować opisy ze stron hurtowni. Niestety nie jest to praktyka działająca na korzyść strony internetowej, biorąc pod uwagę SEO. W przypadku drugiej sytuacji te same treści pojawiają się na kilku podstronach w tej samej domenie – przez pomyłkę lub przy pełnej świadomości właściciela strony.

W związku z powyższym możemy wyróżnić dwa rodzaje duplikacji treści – duplikację zewnętrzną i wewnętrzną. Zewnętrzna duplikacja – ta sama treść pojawia się na inny stronach internetowych – a więc nie w obrębie jednej domeny. Duplikacja wewnętrzna – ta sama treść pojawia się w obrębie jednej domeny. Najczęściej to właśnie z duplikacją wewnętrzną mierzą się właściciele sklepów i innych biznesów. Nawet jeśli copywriter napisze unikalne opisy produktów, właściciele często dodają te same opisy do każdego wariantu. Wtedy przykładowo – woda po goleniu 100 ml, ma taki sam opis, jak woda po goleniu 300 ml. Roboty Google odczytają to jako duplikację treści.

Duplikacja treści zwykle ma negatywny wpływ na naszą stronę z punktu widzenia SEO. Z założenia powinno się dążyć do jak najbardziej unikalnej treści w obrębie podstron w danej domenie.

Zewnętrzna duplikacja treści

Powielone treści najczęściej pojawiają się na innych stronach, ponieważ ktoś postanowił je skopiować lub „przepisać” – nie zmieniając zbyt wiele. Kradzież unikalnej treści to coraz częstszy przypadek. Taka sytuacja występuje również wtedy, gdy jako właściciel strony świadomie dodasz opisy produktów do stron takich jak Allegro czy Ceneo. Najlepiej jest po prostu zlecić napisanie dodatkowych unikalnych opisów dla porównywarek cenowych itd. Niestety to wiąże się z kolejnymi kosztami i nie każdy może sobie na to pozwolić.

Podobna sytuacja może wystąpić nie tylko w przypadku Allegro czy Ceneo. Jeśli dodamy treść z naszej strony internetowej do katalogu, również dojdzie do duplikacji treści. Podobnie stanie się, gdy opublikujemy artykuł sponsorowany na innej stronie, a potem dodamy go również u siebie.

Nie ma sensu również kopiowanie treści z innych stron, które znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania. Takie strony mają zwykle dużą moc i wysokie parametry DR i UR – skopiowanie treści z takich stron nic nam nie da. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem skupienie się na unikalnych treściach.

Wewnętrzna duplikacja treści

Duplikacja treści w obrębie jednej domeny występuje najczęściej w kilku sytuacjach.

Wiele adresów witryny

Strona główna występuje pod kilkoma różnymi adresami. Jeśli w indeksie znajdziesz swoją stronę główną występującą pod różnymi adresami np. https://twojastrona.pl/ oraz https://twojastrona.pl/index.php – to dochodzi do duplikacji treści. Niektóre szablony mają kilka wersji stron głównych, które również mogą wpadać do indeksu i powodować duplikację np. https://twojastrona.pl/stronaglowna2/ itd.

Te same treści na wielu podstronach

Na wielu podstronach pojawiają się te same treści. Mogą to być wspominane opisy produktów, artykuły powielane z innych stron (np. sponsorowane artykuły lub artykuły gościnne).

Zabezpieczenie strony certyfikatem SSL

Ten sam problem może pojawić się, gdy zabezpieczamy swoją stronę certyfikatem SSL. Wtedy może powstać kilka adresów – https://twojastrona.pl/ oraz http://twojastrona.pl/ – wyszukiwarka odbierze to jako duplikację treści.

Te same meta tagi w obrębie kilku podstron

Duplikacja wewnętrzna występuje również, gdy mamy takie same meta tagi na kilku różnych podstronach. Wtedy może dochodzić do duplikacji – wyszukiwarka nie będzie wiedziała, którą podstronę pokazać w wynikach – może wtedy dojść do sytuacji, gdy wysoko znajdzie się podstrona, na której nam mniej zależy. Może również dochodzić do znikania podstron – jednego dnia podstrona nr 1 będzie w wynikach, a następnego podstrona nr 2.

Wiele wersji językowych strony

W przypadku serwisów, na których mamy kilka wersji językowych, czasami dochodzi do pominięcia niektórych fragmentów. W związku z tym na przetłumaczonej stronie widnieją fragmenty ze strony z domyślnego języka.

Duplicate content – jak sprawdzić?

Duplikację treści możemy wykryć na kilka sposobów. Przedstawiamy kilka najpopularniejszych rozwiązań.

Wyszukiwarka Google

Najprostszym rozwiązaniem, niewymagającym żadnych narzędzi jest po prostu wyszukiwarka Google. Wystarczy przekopiować jakiś fragment tekstu ze strony i wkleić go w wyniki wyszukiwania. Google pokaże nam inne strony, zawierające podobny lub identyczny fragment tekstu – wtedy możemy mówić o duplikacji. Nie jest to jednak najskuteczniejsza metoda, lepiej posiłkować się narzędziami.

Copyscape

Zewnętrzną duplikację treści możemy sprawdzić narzędziem Copyscape – narzędzie to pokaże nam, czy nasze treści znajdują się również na innych stronach. Wystarczy wkleić link do podstrony, którą chcemy sprawdzić i kliknąć „Copyscape Search”.

copyscape

Screaming Frog

Narzędziem Screaming Frog sprawdzimy duplikację wewnętrzną – wystarczy sprawdzić zakładkę po prawej – „Overview”, a następnie wybrać „Page Titles” i „Duplicate”.

duplikacja-screaming-frog

Siteliner

Innym narzędziem do sprawdzenia duplikacji treści jest Siteliner – idealnie nadaje się do sprawdzenia wewnętrznej duplikacji treści na stronie www.

Siteliner-duplikacja-tresci

Jak rozwiązać problem z duplikacją treści?

Przede wszystkim należy się skupić na unikalnym kontencie. Jeśli w obrębie witryny występuje wiele takich samych opisów produktów lub powielonych artykułów – trzeba wynająć copywritera i zlecić napisanie nowych treści. Początkowo będzie to wydatek, jednak unikalna treść to obecnie podstawa z punktu widzenia SEO i ten wydatek prędzej czy później się nam zwróci. Jeśli problem z duplikacją występuje dla kilku wariantów tego samego produktu, możemy opcjonalnie wykorzystać tag „canonical„.

W przypadku duplikacji spowodowanej dodaniem produktów do porówynwarki cenowej – najlepiej zlecić przygotowanie nowych opisów. Podobnie będzie w przypadku Allegro.

Jeśli duplikacja występuje z powodu powielonych meta tagów – musimy je zmienić. Najlepiej wykorzystać do tego narzędzie Screaming Frog – które pomoże nam szybko znaleźć strony o powielonych meta title oraz meta description.

W przypadku bardzo rozbudowanych serwisów nie zawsze całkowite wyeliminowanie duplikacji jest możliwe – natomiast warto zadbać o to, by treści były jak najbardziej unikalne i oryginalne – na jak największej ilości podstron. Taka strategia przyniesie w przyszłości na pewno wymierne korzyści. Często powtarzane sformułowanie „content is king” – jest jak najbardziej prawdziwie, jeśli przy okazji skupimy się na unikalności i oryginalności treści.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*