Misja firmy

Misja firmy budzi Twoje zainteresowanie? Słyszałeś lub słyszałaś, że coś takiego mają wielkie marki, odnoszące sukcesy na rynku światowym? Inspiruje Cię ten przykład i chcesz spróbować swoich sił?

Jesteś w dobrym miejscu! W tym tekście odsłonimy tajemnicę misji firmy, opowiemy, co to jest, jak służy biznesom, podamy przykłady i nauczymy Cię jak napisać własną maksymalnie skuteczną misję.

Co to jest – misja firmy

Nawet jeśli przegrzebiesz wszystkie źródła prawne, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to nie znajdziesz w nich definicji na ten temat. Aczkolwiek w literaturze biznesowej i marketingowej co raz częściej mówi się, że misja przedsiębiorstwa powinna być opracowana dla każdej firmy. Dlaczego jest to takie ważne, o tym za chwilę.

A teraz sformułujemy własne określenie misji firmy:

to jest wewnętrzna motywacja powstania i działania firmy, oparta na wartościach, które ona daje światu.

I tutaj warto zaznaczyć, że zarabianie pieniędzy nie może być misją firmy, jest tylko skutkiem jej skutecznego pełnienia misji. Zysk jest wyrazem, ekwiwalentem wartości, danej klientom. Misja także nie jest wyliczeniem oferowanych towarów i usług. Tylko odpowiedzią na pytanie, dlaczego właśnie te towary i usługi chcesz dać ludziom.

Możesz pomyśleć: „Ale prowadzę firmę od kilku lat bez żadnej misji i dobrze sobie radzę”. Na to odpowiemy: może nie jesteś świadomy swojej misji, ale skoro dobrze sobie radzisz, to właśnie dzięki niej.
Natomiast uświadomienie misji swojej działalności i jej deklaracja także przed klientami i pracownikami może przenieść Twój biznes na kolejny poziom rozwoju. I zanim przejdziemy do przyczyn jej pozytywnego wpływu, pokażemy kilka przykładów.

Misja firmy: przykłady sukcesywnych marek

Zobaczmy, jak określają swoją misję największe, znane na całym świecie firmy.

Misja Google

Misja Google

Misja Microsoft

misja microsoft

Misja Samsung

misja samsung

Misja Facebook (Meta)

Misja Facebook

Misja ICBC

Misja ICBC

Misja Verizon

Misja Verizon

Misja Huawei

MIsja Huawei

Jak misja firmy pomaga w budowaniu i rozwoju biznesu

Raz dobrze przemyślana i napisana misja da Twojemu przedsiębiorstwu kilka solidnych przewag:

  • Trwały fundament: zawsze wiedz, na czym stoisz. Każdy biznes ma różne okresy, w życiu każdego zdarzają się kryzysy. Jednak kiedy wiesz, dlaczego robisz to, co robisz, kiedy pamiętasz o swoich wartościach, które Cię popchnęły do otwarcia działalności, to nie zgubisz kierunku i nie zboczysz ze swojej drogi.
  • Źródło inspiracji: czerp pomysły na nowe sposoby dostarczania wartości. Nawet jeśli zmieni się cały rynek, można od nowa wymyślić, jak dać te same niezmienne wartości klientom w nowych warunkach. A może to właśnie Ty staniesz się tymi zmianami w branży.
  • Mocna więź: łącz i motywuj pracowników wspólnymi wartościami. Znacznie produktywniej się współpracuje z ludźmi, którzy podzielają nasze wartości. Sprawdza się to zarówno wewnątrz firmy, jak i w jej relacjach z klientami i partnerami biznesowymi.
  • Podstawa promocji: twórz wizerunek, pokazując najlepsze, co masz w sobie. Misja firma powinna być widoczna na stronie firmowej, na jej fanpage’u, w drukowanych materiałach promocyjnych. To przyciąga uwagę świadomych odbiorców i buduje wiarygodność Twojej firmy jako części społeczeństwa, która przyczynia się do jego rozwoju.

Jak napisać misję firmy

Chociaż istnieją różne podejścia co do długości deklaracji misji, to jednak najskuteczniejsze wydają się być misje maksymalnie krótkie, nawet jednozdaniowe. Widać to też z podanych przykładów misji firm, które do rzeczy znajdują się w TOP 10 najbogatszych firm na świecie.

A zatem jak sprawić, aby jedno zdanie wyraziło cały sens istnienia firmy i pełniło te wszystkie wspaniałe funkcje dla naszego biznesu, które wymieniliśmy wyżej?

Krok pierwszy: odpowiedz sobie na kilka pytań

  1. Po co firma powstała?
  2. Do czego dążysz w swej działalności?
  3. Jakie wartości są dla Ciebie ważne w działaniach firmy?
  4. Co dobrego otrzymują od Ciebie klienci?
  5. Kto jest odbiorcą działań Twojej firmy?
  6. Co Cię inspiruje do tego, co robisz?
  7. Jak wygląda historia firmy?
  8. Z czym chcesz, aby Twoja firma była kojarzona?
  9. Co Cię najbardziej satysfakcjonuje w tym, co robisz?

Krok drugi: wypisz najważniejsze wspólne punkty z tych wszystkich odpowiedzi

Jeśli naprawdę lubisz swoją działalność, to prawdopodobnie rozpiszesz się obszernie i z wielkim sentymentem. I wszystko, co napiszesz, może być dla Ciebie niezmiernie ważne. Jednak wybierając te najważniejsze punkty dla misji, skoncentruj się na:

  • wartościach,
  • specyfice branży,
  • grupie odbiorców,
  • zasobach firmy,
  • wyzwaniach,
  • sposobach działania,
  • odróżnieniu się od konkurencji.

Na tym etapie powinien powstać już kilkukrotnie krótszy tekst.

Krok trzeci: skoncentruj to do stanu kwintesencji i ubierz w słowa najładniej jak potrafisz

„Najładniej” w tym przypadku nie oznacza wykwintnych metafor i zawiłych konstrukcji słownych.
Przeciwnie, pisz prostym i jasnym językiem, aczkolwiek nie bój się wydać się górnolotnym, nazywając wprost swoje pozytywne wartości. W końcu to właśnie za nie klient jest gotów Ci zapłacić.

Krok czwarty: przeczytaj, sprawdź, wprowadź ewentualne korekty

Sprawdzając, weź po uwagę:

  • Misja nie powinna ograniczać Twoich działań i rozwoju firmy, powinna też pozostawiać miejsce na ewentualne zmiany.
  • Najlepiej jest pisać w czasie teraźniejszym.
  • Misja powinna być oryginalna, nie skopiowana od innych, tym bardziej nie od konkurencji.
  • Misja powinna być wiarygodna, czyli spójna z rzeczywistymi działaniami firmy oraz możliwa do spełnienia.
  • Jednocześnie musi być inspirująca i motywująca do rozwoju, do zrobienia więcej.

Podsumowanie

Teraz już wiesz dokładnie, co to jest misja przedsiębiorstwa, w jaki sposób ją stworzyć i po co Ci jest potrzebna. Pokazaliśmy także przykłady misji firmy od światowych gigantów. Teraz kolej na Twoje działania. Po prostu zrób to i podziel się swoją misją w komentarzach. Bo tu, na naszym blogu, też mogą znaleźć się Twoi idealni klienci i partnerzy.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*