Niezależnie od tego, czy prowadzisz własną siłownię, sklep z artykułami dla sportowców, czy jesteś trenerem personalnym, promocja Twojego biznesu w branży fitness nie może odbywać się bez wykorzystania siły Social Media. Wykorzystanie narzędzi marketingowych i formatów reklamowych, jakie daje portal Facebook oraz serwis Instagram pozwolą Ci precyzyjnie dotrzeć do osób aktywnych, zainteresowanych usługami, jakie oferujesz. Jednocześnie są świetnym miejscem na skupianie społeczności wokół swojej marki.
Zawartość wpisu
Promocja na Facebooku i Instagramie dla siłowni oraz trenerów personalnych
Aktualności z życia Twojego klubu fitness, posty z poradami treningowymi dla klientów siłowni czy lifestylowe publikacje nawiązujące do codzienności profesjonalnego trenera personalnego to tylko jedne z wielu treści, jakie mogą publikować osoby działające w tej branży. Pamiętajmy jednak, by nie znudzić odbiorców monotonią i nachalną sprzedażą. Komunikaty o charakterze sprzedażowym powinny stanowić maksymalnie 20% całości opracowanego planu. Pozostałe powinny być nacechowane bardziej wizerunkowo.
Dobrym pomysłem jest wykorzystanie tzw. User Generated Content, czyli wszelkiego rodzaju zdjęć i filmów, które wykonują nasi klienci, oznaczając nas na fotografiach publikowanych w portalu Facebook czy video na Instagram Stories. Ze względu na kwestie związane z RODO zawsze należy zapytać osobę, czy wyraża zgodę na wykorzystanie jej wizerunku w naszych działaniach i zachować taką informację w razie ewentualnych roszczeń. Jednakże w przeważającej większości przypadków ludzie pozytywnie podchodzą do tego tematu.
Innymi kanałami, które również można zakwalifikować do mediów społecznościowych, gdzie warto prowadzić działania marketingowe, są:
- YouTube – publikowanie treści video wymaga zazwyczaj współpracy z profesjonalnym operatorem oraz montażystą filmowym. Filmy są jednak bardzo skuteczną i angażująca formą przekazu, dlatego nagrywanie wywiadów ze sportowcami czy wideo pokazujących prawidłową technikę ćwiczeń jest doskonałym sposobem na budowanie zasięgów naszej marki,
- Snapchat – kanał ten jest szczególnie popularny wśród najmłodszej grupy naszych potencjalnych klientów, czyli 18-24. Działa podobnie do Instagrama, jednakże jego specyfika pozwala dotrzeć do innego segmentu odbiorców,
- Pinterest – w przypadku trenerów personalnych, którzy publikują również przepisy kulinarne dla aktywnych to świetny sposób na pokazanie efektów swojej pracy, a jednocześnie dotarcie do nowych osób.
Wykorzystanie nowoczesnych Social Media w branży fitness stanowi jeden z najskuteczniejszych, a zarazem najłatwiej mierzalnych sposobów na promocję biznesu.
Ważnym aspektem jest również współpraca z trenerami personalnymi, którzy prowadzą działalność na terenie naszego obiektu. Wzajemne oznaczanie się w postach oraz ich udostępnianie daje efekt swoistej synergii, która pozytywnie przekłada się na zasięgi i wizerunek obu kooperujących stron. To również dobry sposób na promowanie wszelkiego rodzaju eventów i akcji promocyjnych.
Jednocześnie warto zachęcać klientów do wzmiankowania naszej marki na publikowanych zdjęciach.
Rekomendacje w mediach społecznościowych kluczem do sukcesu klubu fitness
Serwisy takie jak Facebook czy Instagram w branży fitness to nie tylko miejsca, wokół których możemy skupiać społeczność naszych klientów. To także portale, w których potencjalni zainteresowani szukają opinii na temat prowadzonej przez nas działalności. Warto zatem dbać o to, by osoby zadowolone z naszych produktów i usług pozostawiały pozytywne rekomendacje w tych miejscach. Niedocenianym przez właścicieli, acz bardzo ważnym medium w tym kontekście jest również wizytówka Google Moja Firma, w której każdy może pozostawić swoją ocenę.

Niezawodną metodą na pozyskiwanie pozytywnych recenzji siłowni lub klubu fitness są pracownicy recepcji. Kluczem do sukcesu jest ich odpowiednie przeszkolenie. Powinni oni w sposób nienachalny zachęcać osoby, które systematycznie odwiedzają nasz obiekt do pozostawienia opinii na Facebooku, Instagramie albo Google. Warto pamiętać, iż ostatni z wymienionych serwisów niejako sam zachęca użytkowników do wystawiania rekomendacji na temat odwiedzonych miejsc. Wykorzystuje do tego aktywny moduł lokalizacji GPS.
Narzędzia pomocne w prowadzeniu Social Media w branży fitness
Jeżeli dopiero startujesz z własną marką w branży usług oraz produktów dla osób aktywnych, zainteresowanych prowadzeniem zdrowego stylu życia, to nie musisz wydawać dużych pieniędzy na zatrudnienie agencji marketingowej. Wystarczy, że na początku skorzystasz z porad dostępnych w internecie oraz narzędzi takich jak:
- Canva – jeden z najpopularniejszych na świecie programów online do tworzenia grafik dedykowanych do publikacji w mediach społecznościowych. Jego bezpłatna wersja w zupełności wystarczy nam na początku. Jeśli dopłacimy ok. 50 zł miesięcznie za licencję PRO, otrzymamy m.in. dostęp do wielu interesujących szablonów oraz milionów wysokiej jakości zdjęć, które będziemy mogli wykorzystać w projektach,
- Buffer – narzędzie, które pomoże w planowaniu publikacji w Social Media. Jego darmowa edycja umożliwia pracę z trzema profilami,
- Brand24 – polskie oprogramowanie do monitorowania wzmianek na temat naszej marki w internecie. W chwili, gdy ktokolwiek wspomni o nas na Facebooku czy dowolnym forum internetowym, wpisując odpowiednie słowo kluczowe, zostaniemy automatycznie poinformowani. Dzięki temu możemy znaleźć mikro-ambasadorów naszego biznesu, a jednocześnie zapobiec ewentualnym kryzysom.
- Bit.ly – proste, acz niezwykle przydatne narzędzie do skracania i personalizacji linków.
Nie ulega wątpliwości, że Facebook oraz Instagram w branży fitness są doskonałymi platformami promocji. Nawet jeśli nie posiadamy dużego budżetu reklamowego, możemy skutecznie działać, korzystając z bezpłatnych narzędzi marketingowych wymienionych wyżej.
Marketing internetowy w branży fitness, czyli co oprócz Social Media?
Pamiętajmy, że Social Media stanowią jeden z wielu obszarów marketingu w internecie, jakie powinniśmy wykorzystać w naszej strategii. Zdecydowanie warto wykorzystać płatne reklamy Ads w wyszukiwarce internetowej, a także zadbać o dopracowanie profilu w serwisie Google Moja Firma. Istotne będą również działania z zakresu pozycjonowania SEO, a w szczególności nasza pozycja w lokalnych wynikach wyszukiwania. Warto przy tym stale śledzić trendy i nowości, by móc szybko implementować nowe rozwiązania w dziedzinie e-marketingu.